Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1257 (2021-2022)
Innlevert: 11.02.2022
Sendt: 14.02.2022
Besvart: 21.02.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Denne uken kunne vi lese på nrk.no om Amir Hossein Hosseinzadeh som har konvertert fra islam til kristendommen. UNE har gitt avslag på hans oppholdssøknad. Under intervjuet med UNE blir sogneprest Hanne Kleveland spurt om kirken har rigget et bilde av Hosseinzadeh som deler ut nattverd.
Mener statsråden at dette er akseptabelt at UNE viser slik mistillit til kirken og dens rolle i konvertittsaker, og hva vil statsråden gjøre for å ytterligere øke rettsikkerheten for konvertitter og forståelsen for tro i utlendingsforvaltningen?

Begrunnelse

Denne uken kunne vi lese på nrk.no om Amir Hossein Hosseinzadeh som har konvertert fra islam til kristendommen. UNE har gitt avslag på hans oppholdssøknad og begrunner det med at det ikke er sannsynlig at han er kristen, og at det heller ikke utgjør en fare for ham å bli sendt tilbake til hjemlandet. Hosseinzadeh historie viser at det ikke er grenser for hva UNE mener de kan spørre om eller beskylde konvertitter og religiøse ledere for. Sognepresten er der for å vitne i saken til Hosseinzadeh og gi UNE et innblikk i hans relasjon til kirken og hans trosreise. Isteden blir hun og Torshov og Lilleborg menighet i Oslo, som Hosseinzadeh har vært en del av i flere år, mistenkt for å være aktivister som rigger bilder på sosiale medier for å styrke hans sak.
Under Solberg-regjeringen fikk KrF flere viktige gjennomslag som styrker konvertitters rettsikkerhet og for å øke bevissthet og forståelse for hva tro betyr for et menneske i utlendingsforvaltningen. I desember 2020 vedtok Solberg-regjeringen nye retningslinjer for behandling av konvertittsaker. Her kommer det blant annet fram at utlendingsforvaltningen ikke bare skal ta hensyn til sin egen vurdering av om de tror at asylsøkerne har gått over fra islam til kristen tro. De skal også ta hensyn til om myndighetene, eller grupper som står bak forfølgelse i hjemlandet, kan mistenke at vedkommende har konvertert. Det står også tydelig ta de skal ta hensyn til at tro kan uttrykkes på mange forskjellige måter, og er noe dypt personlig som kan være vanskelig å snakke om eller sette ord på. Fra tidligere vet vi at konvertitter har blitt stilt detaljerte faktaspørsmål som selv en person som er oppvokst på bedehuset vil slite med å svare på. De nye retningslinjene og en forskrift fra Solberg-regjeringen i 2021 utvidet retten for konvertitter til å kunne møte fysisk i nemnd i Utlendingsnemnda og muligheten til å ha med vitner, som en prest.
Denne saken viser at det fortsatt er behov for økt bevisstgjøring og kunnskap i forvaltningen på hva tro er, og hva den betyr for enkelt mennesker. Den viser også en mistilliten til religiøse ledere og trossamfunns rolle. Her forventer jeg at statsråden rydder opp og fortsetter arbeidet som den forrige regjeringen startet på for å sikre konvertitters rettsikkerhet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Innledningsvis minner jeg om at det er Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda (UNE) som avgjør saker og klager etter utlendingsloven. Verken jeg eller departementet har myndighet til å gripe inn i eller påvirke utfallet av enkeltsaker, med mindre saken gjelder hensynet til grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.
Helt generelt vil jeg si at asylsaker med anført konvertering kan by på vanskelige vurderinger av om konverteringen kan anses reell eller om den er strategisk motivert ut fra et ønske om å få oppholdstillatelse. Ved behandlingen av slike saker må UNE derfor kunne stille spørsmål til klageren og andre når UNE mener det er nødvendig og relevant for å belyse denne tematikken best mulig. Dette vil også kunne innbefatte spørsmål som kan oppleves ubehagelige eller oppfattes som uttrykk for manglende tillit.
De senere årene er det gjort mye for å styrke rettssikkerheten i de såkalte konvertittsakene. Det er bl.a. gitt særlige forskriftsbestemmelser om utvidet rett til nemndmøtebehandling, personlig fremmøte samt adgang for representanter for det aktuelle tros- eller livssynssamfunnet til å møte i UNE. Departementet har også gitt nærmere retningslinjer for behandlingen av asylsaker hvor det anføres frykt for forfølgelse på grunn av religion. Videre har Landinfo, UDI og UNE jevnlige kontaktmøter med Den norske kirke og andre sentrale frikirkelige trossamfunn og organisasjoner, og separate dialogmøter med sentrale menigheter og trossamfunn. Det holdes også kurs og foredrag for saksbehandlere og beslutningstakere for å øke kompetansen på trosfaglige spørsmål.
Ut fra det ovennevnte kan jeg ikke se at det er behov for å innføre ytterligere særtiltak for denne gruppen asylsøkere.