Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1264 (2021-2022)
Innlevert: 14.02.2022
Sendt: 15.02.2022
Besvart: 17.02.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Statsforvalteren Innlandet har innsigelser til etablering av et 800 kvadratmeter stort varehus ved Ringsaker Handelsepark og mener at etablering av detaljvarehandel der vil føre til en uheldig utvikling i Hamar-regionen, åpne for mer etablering av handel langs hovedfartsårer og bidra til utarming av eksisterende tettsteder. Beslutningen er omgjort av departementet.
Kan statsråden redegjøre for om dette er et signal om at regjeringens varslede gjennomgang av planretningslinjene vil legge mindre vekt på klima og sentrumsdød?

Begrunnelse

I mer enn 20 år har de statlige planretningslinjene for arealbruk hatt som mål å motvirke sentrumsdød, oppnå en mer bærekraftig by- og tettstedsutvikling og begrense klimautslippene. Dette er årsaken til at statsforvalteren i Innlandet, Statens Vegvesen, Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet var negative til etablering av et Biltema varehus og kjøpesenter på 8000 kvadratmeter ved Ringsaker Handelspark. Kommunalministeren oversett disse innvendingene og gitt Ringsaker kommune rett til å klarere Biltema-bygget.
Nyere forskning, blant annet fra NIBR i 2018 og Asplan Viak i 2013, viser at bilbaserte kjøpesentre utenfor bysentrene utarmer sentrumsområdene og er en forklaring på hvorfor mange byer opplever sentrumsdød. Stoltenberg-regjeringen sendte i september 2013 et lovforslag om forbud mot etablering av kjøpesentre utenfor bysentrene på høring, et lovforslag som ble annullert da Solberg-regjeringen overtok.
Arealpolitikken har bidratt til en differensiering mellom handel med plasskrevende varer og detaljhandel. Handel med varer som trelast, motorkjøretøy, landbruksmaskiner og lignende, kunne etableres utenfor sentrum, mens detaljhandel skulle skje i sentrum eller sentrumsnært. Denne differensieringen er nå i ferd med å forvitre ved at forretninger som i utgangspunktet driver med storhandel, utvider sortimentet til detaljvarer. Den svenske handelskjeden Biltema illustrerer dette gjennom å systematisk øke andelen detaljvarer. I praksis blir slike forretninger fullverdige kjøpesentre lokalisert utenfor bysentrene. Denne utviklingen fremmer sentrumsdød og undergraver intensjonen bak de statlige retningslinjene.
Regjeringen har varslet at den vil «evaluere de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging». Kommunalministerens beslutning i denne saken begrunnes med at man flytter en allerede etablert virksomhet innenfor et sammenhengende nærings- og handelsområde, men erkjenner samtidig at dette handler om å åpne for detaljhandel i et område reservert for handel med plasskrevende varer. Derfor er det interessant alt nå å vite om regjeringen ser for seg at retningslinjene fortsatt skal hindre sentrumsdød og ta klimahensyn, eller om den vil prioritere interessene til utenlandske handelskjeder.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Kommunal- og distriktsdepartementet behandlet innsigelse fra Statsforvalteren i Innlandet knyttet til reguleringsplan for Ringsaker handelspark. Jeg vedtok å opprettholde kommunens vedtak, og ikke ta innsigelsen til følge. Vurderingen i denne konkrete saken beror på en avveining mellom lokale hensyn og nasjonale interesser.
Jeg mener at denne avveiningen følger et sentralt prinsipp i de statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging: Retningslinjene skal gjelde hele landet, samtidig som praktiseringen skal være tilpasset lokale forhold. I departementets behandling av innsigelsessaken i Ringsaker, ble det lagt vekt på de lokale forutsetningene på stedet, og at det ikke er en ny handelslokalisering, men flytting av en allerede etablert virksomhet innenfor et avgrenset sammenhengende handelsområde.
I Hurdalplattformen er regjeringen tydelig på at vi skal nå klimamålene. Klima og natur skal være en ramme rundt all politikk. Dette innebærer også at vi vil utvikle storbyområdene med boliger og arbeidsplasser, slik at økningen i persontransporten kan gjennomføres til fots, på sykkel eller med kollektivtrafikk. For regjeringen er det videre viktig at planretningslinjene bidrar til å redusere nedbygging av dyrket mark.
Hensikten med retningslinjene er å oppnå samordning av bolig-, areal- og transport-planleggingen og bidra til mer effektive planprosesser. De statlige planretningslinjene gir føringer for utbygging på en måte som sikrer effektiv bruk av areal, som gjør det lettere å bruke kollektivtransport, og som legger til rette for enklere tilgang til felles tjenestetilbud. Disse formålene står fast, men regjeringen vil evaluere retningslinjene for å sikre at retningslinjene gir tilstrekkelig handlingsrom og kan tilpasses lokale forutsetninger. Muligheten til å utvikle både små og store lokalsamfunn og bo- og livskvalitet må ligge til grunn for prinsipper for fortetting og lokalisering.
Jeg har satt i gang et utredningsarbeid av planretningslinjene som vil danne et godt faglig grunnlag for det videre arbeidet med en eventuell revidering av planretningslinjene. Utredningen vil både gjennomgå hvordan retningslinjene følges opp, hva som er praksis og hvordan de bidrar til å følge opp ulike mål. Lokalisering av handel vil være et av de områdene som vil inngå i denne vurderingen.