Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til statsministeren

Dokument nr. 15:1269 (2021-2022)
Innlevert: 15.02.2022
Sendt: 15.02.2022
Besvart: 22.02.2022 av statsminister Jonas Gahr Støre

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Deler statsministeren finansministerens beskrivelse av den såkalte «meteren», stemmer det som finansministeren sier at det var uenighet i regjeringa om å innføre dette kravet, og er det riktig at den kunne vært opphevet tidligere?

Begrunnelse

I Dagbladet den 14/2 uttaler finansminister Trygve Slagsvold Vedum at «én-meteren er noe forferdelig oppskrytte greier», at han argumenterte kraftig for å «slutte å forby dans og å ha det gøy», og på spørsmål om meteren kunne vært fjernet tidligere, svarer han «Utvilsomt». To dager tidligere fjernet regjeringen smitteverntiltakene. De hadde da gitt store utfordringer i en rekke bransjer. Det har blitt stilt spørsmål ved kunnskapsgrunnlaget og begrunnelsen for de ulike tiltakene regjeringen innførte, sånn som skjenkestopp, antallsbegrensninger og avstandskrav. Det har også gått lang tid fra regjeringen har fått faglige råd fra helsemyndighetene om å lette på tiltak, til dette faktisk ble gjennomført. Dette står i sterk kontrast til den hurtige nedstengingen av samfunnet i starten av desember 2021.

Jonas Gahr Støre (A)

Svar

Jonas Gahr Støre: Avstand har dessverre vært nødvendig under store deler av pandemien. Gjennom avstand beskytter vi oss mot smitte. Meteren har derfor inntil nylig vært anbefalt av FHI og Helsedirektoratet. Samtidig har meteren hindret oss i å leve normalt sammen som mennesker, og har ikke minst vært vanskelig for alle som lever av at vi samler oss. Det var derfor gledelig at vi kunne fjerne det smittevernmessige rådet om å holde avstand og fjerne kravet om meteren.
Regjeringen handlet raskt da vi besluttet at meteren kunne fjernes. Beslutningen ble fattet på bakgrunn av de faglige rådene fra FHI og Helsedirektoratet, slik det har vært praktisert også fra den forrige regjeringen.
Videre bygger regjeringen sine beslutninger på øvrige innspill fra FHI og Helsedirektoratet, herunder ukesrapporter, risikovurderinger og modelleringer, innspill fra Utdanningsdirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, rapportering fra de regionale helseforetakene, statusoppdateringer fra statsforvaltere og kommunene, vurderinger av situasjonen i andre land, samt innspill og vurderinger fra diverse møter.
På bakgrunn av dette kunnskapsgrunnlaget gjøres det en helhetsvurdering av situasjonen i Helse- og omsorgsdepartementet. Denne vurderingen sendes ut til berørte departementer, slik at disse kan vurdere forslag til smitteverntiltak ut fra sitt ståsted og på bakgrunn av situasjonen i egen sektor.
Viktige saker, slik som vesentlige endringer i smitteverntiltak, behandles av denne regjeringen normalt i full regjering. Det er sentralt for denne regjeringen å få belyst saker fra alle sider og gjøre en helthetlig politisk vurdering. Når regjeringen fatter beslutninger, stiller hele regjeringen seg bak.
Etter at regjeringen innførte tiltak i desember 2021, har vi lettet på tiltakene så snart det har vært et godt faglig grunnlag for å gjøre dette. Vi har også lettet på en del av tiltakene raskere enn det FHI og Helsedirektoratet har anbefalt. Det skyldes at vi har gjort noen andre avveininger enn FHI og Helsedirektoratet, innenfor det vi har ment har vært en akseptabel risiko. Det at regjeringen 1. februar opphevet enmeterskravet for arrangementer der publikum har faste tilviste plasser og opphevet kravet om bordservering, er eksempler på dette.
På formiddagen torsdag 10. februar leverte FHI og Helsedirektoratet sine faglige råd i form av leveranser på en rekke oppdrag Helse- og omsorgsdepartementet hadde gitt. Dette var samlet besvarelser på over 250 sider. I tillegg mottok Helse- og omsorgsdepartementet en oppdatert versjon av det ene oppdraget den 11. februar. I besvarelsene anbefalte blant annet etatene at kravet og anbefalingen om å holde avstand kunne bortfalle.
I løpet av fredag 11. februar ble besvarelsene sammenfattet og beslutningsgrunnlag utarbeidet og diskutert med andre berørte departementer. Deretter gjorde regjeringen sine vurderinger, forskriftsarbeid ble gjennomført, og det ble forberedt kvalitetssikrede råd til befolkningen og helsetjenesten. Avstandskravet ble fjernet i forskriften 12. februar kl. 10.00, ikke mange timer etter de siste avklaringene.
Jeg tror ikke at den tidligere kunnskaps- og integreringsministeren ville omtalt dette som «lang tid» i sin tid som statsråd. Det at det går noe tid fra faglige råd mottas til endringer i smitteverntiltak kommuniseres ut, er helt nødvendig for en forsvarlig saksbehandling og var vanlig også i den tidligere regjeringens tid.