Guri Melby (V): Kan samferdselsministeren bekrefte at det er ambisjonene i NTP som er førende for regjeringens jernbaneambisjoner, eller er samferdselsministeren enig med transportkomiteens leder fra Senterpartiet om at vi bør vurdere å bygge enkeltspor i stedet for dobbeltspor på InterCity?
Begrunnelse
Transportkomiteens leder, Erling Sande (Sp) har reist en debatt om å ta midler fra utbygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene og heller bruke pengene på veier i distriktene. I NRKs Politisk kvarter torsdag 10. februar uttalte han at «vi må vurdera kor langt ut vi skal bygge dobbeltspor» og at vi må «sjå på enkeltspor».
Det meste av norsk jernbane består av enkeltspor, der togene må stoppe på kryssingsspor og vente på hverandre. Dermed går togene sjelden og togturen tar lang tid. Hele hensikten med å bygge dobbeltspor er å få togene til å gå oftere og raskere. På dobbeltsporet jernbane kan togene gå minst ti ganger så ofte som på enkeltsporet jernbane.