Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1271 (2021-2022)
Innlevert: 15.02.2022
Sendt: 15.02.2022
Besvart: 21.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Kan samferdselsministeren bekrefte at det er ambisjonene i NTP som er førende for regjeringens jernbaneambisjoner, eller er samferdselsministeren enig med transportkomiteens leder fra Senterpartiet om at vi bør vurdere å bygge enkeltspor i stedet for dobbeltspor på InterCity?

Begrunnelse

Transportkomiteens leder, Erling Sande (Sp) har reist en debatt om å ta midler fra utbygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene og heller bruke pengene på veier i distriktene. I NRKs Politisk kvarter torsdag 10. februar uttalte han at «vi må vurdera kor langt ut vi skal bygge dobbeltspor» og at vi må «sjå på enkeltspor».
Det meste av norsk jernbane består av enkeltspor, der togene må stoppe på kryssingsspor og vente på hverandre. Dermed går togene sjelden og togturen tar lang tid. Hele hensikten med å bygge dobbeltspor er å få togene til å gå oftere og raskere. På dobbeltsporet jernbane kan togene gå minst ti ganger så ofte som på enkeltsporet jernbane.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen vil føre en offensiv jernbanepolitikk og vil prioritere at jernbanen utvikles til det beste for de reisende og godsselskapene. Ambisjonene for InterCity ligger fast. Gjennomføringstakten må tilpasses planrammene som følger av NTP og oppfølgingen i de årlige budsjettene. Realisering av de påbegynte effektpakkene vil i tiden fremover gi vesentlige tilbudsforbedringer for de reisende på både indre og ytre InterCity. Regjeringen vil legge fram sitt forslag til videre realisering av ambisjonene for InterCity i neste NTP.