Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1293 (2021-2022) Innlevert: 16.02.2022 Sendt: 17.02.2022 Besvart: 23.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Trond Helleland (H): Viser til statsrådens svar på spørsmål nr. 1184 av 11. februar.Forplikter fastprisavtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR staten til utgifter i fremtidige budsjettår, ved at staten har forpliktet seg til å betale avtalt fastpris?
Jon-Ivar Nygård: I Nasjonal transportplan 2022–2033 er det omtalt en rekke tiltak for å få bedre kontroll på kostnadsutviklingen i jernbanesektoren. Bruk av fastpris i avtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR er et tiltak for å gi Bane NOR sterkere insentiver til å holde kostnadene i prosjektene nede. Dette vil bidra til realiseringen av tilbudsforbedringene som er omtalt for første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2022–2033. I Prop. 1 S (2021-2022), s. 254 fullmakt V3, har Stortinget gitt Samferdselsdepartementet fullmakt til å forplikte staten for fremtidige budsjettår (2023-2026) opptil gitte beløp. Stortinget vedtar i tillegg kostnadsrammer for større investeringsprosjekter, eksempelvis fullmakt V1 s. 253. Det inngås fastprisavtaler mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR på bakgrunn av vedtatte kostnadsrammer. Fastprisen skal være mindre eller lik vedtatt kostnadsramme. Dersom Bane NOR fullfører et prosjekt til en kostnad under fastprisen, vil «overskuddet» beholdes i Bane NOR. Tilsvarende vil prosjektkostnader utover fastprisen måtte dekkes av Bane NOR selv. Sistnevnte kan skje gjennom bruk av oppsparte midler fra eksempelvis prosjekter som gjennomføres under fastprisen og/eller ved å tilpasse framdriften i prosjektene/tiltakene i porteføljen. Innføring av fastpris plasserer den økonomiske risikoen tydelig hos Bane NOR for prosjekter som er under bygging. Prinsippet om at Stortinget fastsetter en øvre ramme for hva et prosjekt kan koste gjennom å vedta en kostnadsramme for prosjektet har eksistert i en årrekke og forblir uendret. Så svaret på spørsmålet er: Ja, fastprisavtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR forplikter staten i fremtidige budsjettår, men ikke utover de fullmakter og kostnadsrammer Stortinget allerede har vedtatt. Fastprisavtalene forplikter derimot Bane NOR tydeligere til å bære risikoen for ev. kostnadsoverskridelser.