Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Framnes (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1300 (2021-2022)
Innlevert: 17.02.2022
Sendt: 17.02.2022
Besvart: 22.02.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Sigbjørn Framnes (FrP)

Spørsmål

Sigbjørn Framnes (FrP): Vil ministeren arbeide for at fergenøkkelen i inntektssystemet for fylkene, tar inn i seg kostnadene nye krav til utslipp har for fylkene?

Begrunnelse

Dagens fergenøkkel er basert på gårsdagens løsninger. Dagens og fremtidens krav til utslipp gir høyere kostnad for fylkene. Dette blir feil da fergenøkkel skal og bør ta innover seg kostnader for dagens løsninger.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Kriteriet normerte ferjekostnader i dagens delkostnadsnøkkel for båt og ferje i inntektssystemet for fylkeskommunene ble innført i 2018, og ble videreført med noen justeringer da inntektssystemet ble revidert i 2020. Kriteriet beregnes med en kostnadsmodell utviklet av Møreforsking Molde på oppdrag fra departementet. Modellen tar utgangspunkt i kostnadene ved å drifte konvensjonelle dieselferjer, siden dette var den vanlige teknologien da den ble utviklet.
Departementet har nylig lyst ut et eksternt prosjekt for å få utviklet ny kostnadsmodell for beregning av kriteriet normerte ferjekostnader. Den nye modellen skal legge til grunn bruk av nullutslippsteknologi. Prosjektet ble lyst ut 15. februar med forventet oppstart i april.
Departementet tar sikte på at prosjektet kan ferdigstilles i løpet av høsten 2022, og vil deretter vurdere om den nye modellen kan tas i bruk til å beregne ferjekriteriet i inntektssystemet. En eventuell oppdatering av modellen kan dermed tidligst skje fra 2024.
Ferjekriteriet brukes til å omfordele en gitt ramme mellom fylkeskommunene. Kostnadsmodellen brukes bare til å beregne den relative fordelingen mellom fylkeskommunene, og ikke til å fastsette størrelsen på beløpet som skal omfordeles. Oppdateringen av kriteriet må derfor sees uavhengig av spørsmålet om å kompensere fylkeskommunene for eventuelle merkostnader ved overgangen til nullutslippsteknologi.
I utlysningen av prosjektet er det lagt til grunn at fylkeskommunene skal bli involvert i arbeidet med den nye kostnadsmodellen.