Marie Sneve Martinussen (R): NTP 2022-2033 legger opp til å bruke totalt 9,8 mrd. kroner på effektpakken «Ny rutemodell Østlandet» for jernbanen. Det skal realisere det som tidligere het «Rutemodell 2027», men som i virkeligheten ligger an til å bli «Rutemodell 2030».
Er det på noe tidspunkt i NTP-prosessen, eventuelt tidligere, utredet hva investeringsbehovet hadde vært hvis man samordnet aktiviteten til Vy og Flytoget, og hvis ja, ønskes disse vurderingene vedlagt svaret?
Begrunnelse
«Rutemodell 2027» for jernbanen i Stor-Oslo bygger på flere forutsetninger/avgrensninger, blant annet følgende:
«Rutemodellen skal ikke basere seg på endringer i togtilbudet som krever at Flytogets forretningskonsept endres».
Kilde: Oppsummeringsrapporten side 6: https://www.jernbanedirektoratet.no/contentassets/210d4f527c5b47c9b7f20fcd04bbaed5/rutemodell-2027-oppsummeringsrapport-161216.pdf
Denne avgrensningen har direkte konsekvenser blant annet for hvor mange tog som kjøres gjennom Oslo-tunnelen og hvor mange tog som kjører opp Brynsbakken øst for Oslo S, som igjen har kjedevirkninger for jernbanenettet for øvrig. Det kan også påvirke hvor mange nye togsett det er behov for å kjøpe inn fremover.
Da er det relevant å vurdere om staten kunne ha frigjort budsjettmidler til andre samferdselsprosjekter i Oslo-området, ved å samordne aktiviteten til to heleide statlige selskaper.
Flere store kollektivprosjekter i Stor-Oslo er pr. nå underfinansiert eller ikke finansiert eller skjøvet helt ut av NTP. Her kan for eksempel nevnes ny Oslo S og ny Oslo-tunnel, ny Majorstua stasjon for T-banen og T-bane til Lørenskog/Ahus.