Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1309 (2021-2022)
Innlevert: 17.02.2022
Sendt: 18.02.2022
Besvart: 28.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): NTP 2022-2033 legger opp til å bruke totalt 9,8 mrd. kroner på effektpakken «Ny rutemodell Østlandet» for jernbanen. Det skal realisere det som tidligere het «Rutemodell 2027», men som i virkeligheten ligger an til å bli «Rutemodell 2030».
Er det på noe tidspunkt i NTP-prosessen, eventuelt tidligere, utredet hva investeringsbehovet hadde vært hvis man samordnet aktiviteten til Vy og Flytoget, og hvis ja, ønskes disse vurderingene vedlagt svaret?

Begrunnelse

«Rutemodell 2027» for jernbanen i Stor-Oslo bygger på flere forutsetninger/avgrensninger, blant annet følgende:

«Rutemodellen skal ikke basere seg på endringer i togtilbudet som krever at Flytogets forretningskonsept endres».

Kilde: Oppsummeringsrapporten side 6: https://www.jernbanedirektoratet.no/contentassets/210d4f527c5b47c9b7f20fcd04bbaed5/rutemodell-2027-oppsummeringsrapport-161216.pdf
Denne avgrensningen har direkte konsekvenser blant annet for hvor mange tog som kjøres gjennom Oslo-tunnelen og hvor mange tog som kjører opp Brynsbakken øst for Oslo S, som igjen har kjedevirkninger for jernbanenettet for øvrig. Det kan også påvirke hvor mange nye togsett det er behov for å kjøpe inn fremover.
Da er det relevant å vurdere om staten kunne ha frigjort budsjettmidler til andre samferdselsprosjekter i Oslo-området, ved å samordne aktiviteten til to heleide statlige selskaper.
Flere store kollektivprosjekter i Stor-Oslo er pr. nå underfinansiert eller ikke finansiert eller skjøvet helt ut av NTP. Her kan for eksempel nevnes ny Oslo S og ny Oslo-tunnel, ny Majorstua stasjon for T-banen og T-bane til Lørenskog/Ahus.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanens vekst og suksess før pandemien har skapt trengsel, økte driftsproblemer, slitasje på infrastrukturen og materiell samt behov for mer kapasitet. Effektpakken «ny rutemodell Østlandet», tidligere rutemodell 2027» er et viktig grep for å adressere denne situasjonen. Effektpakken omfatter tilbudsforbedringer i flere transportmarkeder, herunder aksen Drammen-Oslo sentrum-Lillestrøm.
I arbeidet med rutemodellen ble det forutsatt at forretningsmodellen for tilbringerreiser til Oslo lufthavn, driftet av Flytoget, ikke skulle endres, samt at det ikke skulle tas høyde for en ny Oslotunnel. På lengre sikt vil imidlertid behovet for kapasitet trolig overstige den kapasiteten som skaffes til veie gjennom «ny rutemodell Østlandet». Dersom jernbanen skal ta sin del av veksten i tråd med målsettingen om nullvekst i biltrafikken, er det behov for en kapasitetsøkning opp mot 30 pst utover økningen av planlagte investeringstiltak. Samferdselsdepartementet har derfor de siste årene gitt oppdrag til Jernbanedirektoratet om å se på hvordan den knappe kapasiteten på Østlandet kan utnyttes best mulig.
Jernbanedirektoratet har som del av dette arbeidet vurdert mulige løsninger for bedre utnyttelse av kapasiteten i jernbanenettet gitt at tilbringertjenesten integreres i det øvrige togtilbudet. Jernbanedirektoratets vurderinger finnes i de tre vedlagte rapportene om bedre utnyttelse av kapasiteten i jernbanenettet på Østlandet. Samferdselsdepartementet vil i arbeidet med neste NTP vurdere hvordan dette kapasitetsbehovet skal adresseres.