Rasmus Hansson (MDG): Når kan næringslivet forvente at biogasskjøretøy blir likestilt med andre nullutslippskjøretøy på strekninger med bompenger?
Begrunnelse
Det er snart tre år siden Oslo og Viken ble enige om fritak for biogass i bomringen. Stortinget fulgte opp med et anmodningsvedtak nr 1008 våren 2021 som sa at:
«Stortinget ber regjeringen sikre likebehandling av biogasskjøretøy med nullutslippskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2022.»
Vedtaket ble ikke fulgt opp. Bakgrunnen var at Samferdselsdepartementet mente det ikke var mulig å gjennomføre et fritak fordi gasskjøretøy kan fylle naturgass og biogass om hverandre, og bompengesystemet klarer ikke å lese om det er biogass eller naturgass.
Denne begrunnelsen er imidlertid svært tynn. Det finnes for eksempel ikke pumper for naturgass på Østlandet og det er vanskelig å se at næringsaktørene skulle være tjent med å jukse seg til å fylle naturgass framfor biogass på tanken.
I budsjettforliket mellom regjeringen og SV i høst ble fritak for biogasskjøretøy på nytt tatt opp:
«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022.»
Regjeringen er allerede bakpå med å nå klimamålene. Den 15. februar ble Enovas støtte til utbygging etablering av fyllestasjoner for biogass avsluttet. Samtidig etterspør næringslivet større forutsigbarhet og bedre rammebetingelser for investeringene i nye, miljøvennlige kjøretøy som vil kutte store utslipp fra tungtransporten.