Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1312 (2021-2022)
Innlevert: 18.02.2022
Sendt: 18.02.2022
Besvart: 25.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Når kan næringslivet forvente at biogasskjøretøy blir likestilt med andre nullutslippskjøretøy på strekninger med bompenger?

Begrunnelse

Det er snart tre år siden Oslo og Viken ble enige om fritak for biogass i bomringen. Stortinget fulgte opp med et anmodningsvedtak nr 1008 våren 2021 som sa at:

«Stortinget ber regjeringen sikre likebehandling av biogasskjøretøy med nullutslippskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2022.»

Vedtaket ble ikke fulgt opp. Bakgrunnen var at Samferdselsdepartementet mente det ikke var mulig å gjennomføre et fritak fordi gasskjøretøy kan fylle naturgass og biogass om hverandre, og bompengesystemet klarer ikke å lese om det er biogass eller naturgass.
Denne begrunnelsen er imidlertid svært tynn. Det finnes for eksempel ikke pumper for naturgass på Østlandet og det er vanskelig å se at næringsaktørene skulle være tjent med å jukse seg til å fylle naturgass framfor biogass på tanken.
I budsjettforliket mellom regjeringen og SV i høst ble fritak for biogasskjøretøy på nytt tatt opp:

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022.»

Regjeringen er allerede bakpå med å nå klimamålene. Den 15. februar ble Enovas støtte til utbygging etablering av fyllestasjoner for biogass avsluttet. Samtidig etterspør næringslivet større forutsigbarhet og bedre rammebetingelser for investeringene i nye, miljøvennlige kjøretøy som vil kutte store utslipp fra tungtransporten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser Stortingets anmodningsvedtak nr. 1008 av 27.5.21. Dette er omtalt i Prop. 1 S (2021-2022). Som det fremgår av omtalen, er det innenfor det tekniske bompengesystemet AutoPASS, ikke mulig å gi reduserte takster/fritak for kun biogasskjøretøy. Det ble derfor i stedet åpnet for at ev. fritak for biogasskjøretøy kan håndteres gjennom lokale refusjonsordninger.
Stortinget fattet ved behandlingen av Innst. 2 S (2021-2022) den 2. desember 2021 et nytt anmodningsvedtak om saken (vedtak 35 nr. 8) der regjeringen bes om å utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig, og i løpet av 2022.
Bruken av biogass og naturgass i markedet avhenger av pris og tilgjengelighet. Situasjonen per i dag er at biogass er mer konkurransedyktig enn naturgass som drivstoff på grunn av svært høy pris på naturgass, men i en mer normal prissituasjon er biogass dyrere enn naturgass. Jeg har vurdert saken, og siden det innenfor AutoPASS ikke er mulig å skille mellom ulike typer gasskjøretøy vil jeg be Statens vegvesen om å utarbeide en løsning med en egen takstgruppe for alle gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2 (tunge kjøretøy). Dette vil kunne gi grunnlag for redusert bomtakst dersom det er lokalt ønske om dette. Eventuelle kontrollordninger som skal gjelde kjøretøy som går på biogass spesielt, vil måtte administreres av lokale myndigheter som ønsker en slik ordning.
Jeg ønsker også at det skal vurderes hvilken effekt reduserte takster for gasskjøretøy vil kunne ha på klimagassutslippene og lokal luftkvalitet, herunder konsekvensene av å stimulere til bruk av gass i byområdene framfor andre områder.
Det vil også være nødvendig å se dette opp mot Eurovignettdirektivets bestemmelser om rabatt for tunge kjøretøy over 3 500 kg på TEN-T-veinettet, jf. forskrift av 14. juni 2013.
Jeg vil komme nærmere tilbake til Stortinget om denne saken.