Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1336 (2021-2022)
Innlevert: 18.02.2022
Sendt: 21.02.2022
Besvart: 28.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan statsråden redegjøre for tidslinjen for realiseringen av ny flyplass-prosjektet i Bodø, og bekrefte at statsministerens lovnader om at flyplassen skal realiseres i henhold til planen som Stortinget har lagt til grunn med ferdigstillelse i 2027?

Begrunnelse

Realiseringen av ny flyplass-prosjektet i Bodø har blitt kraftig utsatt. I januar meddelte Avinor at ferdigstillelse ikke kunne skje før 2029, tidligst. Opprinnelig plan var ferdigstillelse 2027.
Statsminister Støre forsikret imidlertid i en tale i Tromsø om at flyplass-prosjektet skal følge tidsplanen. Likevel har ikke dette blitt bekreftet av hverken statsminister eller samferdselsminister. Vi forstår at Avinor ikke har funnet å påta seg risikoen ved å fatte en investeringsbeslutning, men dette er et prosjekt som må styres av høyere makter enn Avinor. Dersom ikke samferdselsministeren snart tar grep for å få landet en investeringsbeslutning før Revidert nasjonalbudsjett er det vanskelig å se hvordan statsministeren kan ha sine ord i behold.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I statsbudsjettet for 2022 er det vedtatt en kostnadsramme for den nye lufthavna i Bodø og bevilget midler til Avinor til videre planlegging av flyttingen. Den nye lufthavna skal finansieres av Avinor, staten og et lokalt bidrag. I Prop. 1 S (2021–2022) er det videre presentert en finansieringsplan og fordeling av kostnadsrisikoen i prosjektet.
I Prop. 1 S (2021–2022) er det redegjort for Avinors økonomiske situasjon som følge av pandemien, og det er vist til at det er Avinor som skal fatte et endelig utbyggingsvedtak for den nye lufthavna. Avinor kunngjorde 20. januar 2022 at beslutningen om et utbyggingsvedtak er utsatt med 12 måneder. Avinor viste til selskapets økonomiske situasjon og framtidig usikkerhet som følge av pandemien som grunnlag for beslutningen. Avinor fant det derfor ikke forsvarlig å påta seg risikoen ved å fatte en investeringsbeslutning nå.
Avinor er organisert som et aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for forvaltningen av selskapet, herunder hvor mye og hvor det skal investeres. Som følge av pandemien har Avinor effektivisert driften og redusert og utsatt investeringsprosjekter i hele landet. Situasjonen er krevende, og det har ikke vært mulig for Avinor å oppfylle kravet i vedtektene om 40 pst. egenkapitalandel. Samferdselsdepartementet har i ekstraordinær generalforsamling akseptert at Avinor kan underskride egenkapitalkravet i vedtektene til og med 31. mars 2022.
I Hurdalsplattformen har regjeringen vist til at den vil videreføre og styrke Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet. I Prop. 1 S (2020–2021) er det vist til at Samferdselsdepartementet vil vurdere ytterligere tiltak overfor Avinor. Det er tett dialog mellom Samferdselsdepartementet og Avinor om den økonomiske situasjonen i selskapet, medregnet saken om flyttingen av Bodø lufthavn. Regjeringen har fortsatt mål om at Stortingets vedtak om bygging av flyplass skal følges opp og at ny flyplass skal realiseres. Jeg følger situasjonen nøye og vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.