Lars Haltbrekken (SV): Vil samferdselsministeren sørge for at veistrekningen mellom Nedgård og Vindåsliene forbi Berkåk i Trøndelag, bygges i henhold til den ordinære standarden for slike veier og dermed bidra til at vi får en vei med bedre trafikksikkerhet, lavere bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre arealinngrep, mindre støy og mindre CO2-utslipp enn det Nye Veier legger opp til (Veidirektoratet mener Nye Veiers løsning gir en mer trafikkfare og dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t. I tillegg peker de på at den gir mer forurensning)?
Begrunnelse
Nye Veier vil i løpet av 2022 starte bygging av en 32 km lang vei mellom Nedgård og Vindåsliene forbi Berkåk i Trøndelag. Trafikkmengden er lav, og ifølge veinormalene er hovedregelen at en slik vei bygges med 2/3 felt og fartsgrense 90 km/t. Nye Veier har fått dispensasjon og vil bygge smal 4-feltsvei for 110 km/t på mesteparten av strekningen. Vegdirektoratet skriver imidlertid at en slik løsning er mer trafikkfarlig og gir dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t. Videre peker Vegdirektoratet på at Nye Veiers løsning i begge ender av strekningen er trafikksikkerhetsmessig krevende, i og med at det blir overgang mellom 80-sone i tunneler og 110 km/t imellom. Vegdirektoratet har også dokumentert at en smal 4-feltsvei for 110 km/t er betydelig mer arealkrevende og gir vesentlig mer støy og CO2-utslipp enn 2/3 felt for 90 km/t.
Vil samferdselsministeren sørge for at denne veistrekningen bygges i henhold til den ordinære standarden for slike veier og dermed bidra til at vi får en vei med bedre trafikksikkerhet, lavere bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre arealinngrep, mindre støy og mindre CO2-utslipp enn det Nye Veier legger opp til?
Jeg vil også vise til punkt 24 i budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV, som ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig samt sørge for at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede. Her brukes handlingsrommet til det motsatte, nemlig bygge en overdimensjonert vei med større miljøskade og høyere utbyggingskostnader og bompenger enn det normalen tilsier.