Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1382 (2021-2022)
Innlevert: 19.02.2022
Sendt: 28.02.2022
Besvart: 04.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Vil samferdselsministeren sørge for at veistrekningen mellom Nedgård og Vindåsliene forbi Berkåk i Trøndelag, bygges i henhold til den ordinære standarden for slike veier og dermed bidra til at vi får en vei med bedre trafikksikkerhet, lavere bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre arealinngrep, mindre støy og mindre CO2-utslipp enn det Nye Veier legger opp til (Veidirektoratet mener Nye Veiers løsning gir en mer trafikkfare og dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t. I tillegg peker de på at den gir mer forurensning)?

Begrunnelse

Nye Veier vil i løpet av 2022 starte bygging av en 32 km lang vei mellom Nedgård og Vindåsliene forbi Berkåk i Trøndelag. Trafikkmengden er lav, og ifølge veinormalene er hovedregelen at en slik vei bygges med 2/3 felt og fartsgrense 90 km/t. Nye Veier har fått dispensasjon og vil bygge smal 4-feltsvei for 110 km/t på mesteparten av strekningen. Vegdirektoratet skriver imidlertid at en slik løsning er mer trafikkfarlig og gir dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t. Videre peker Vegdirektoratet på at Nye Veiers løsning i begge ender av strekningen er trafikksikkerhetsmessig krevende, i og med at det blir overgang mellom 80-sone i tunneler og 110 km/t imellom. Vegdirektoratet har også dokumentert at en smal 4-feltsvei for 110 km/t er betydelig mer arealkrevende og gir vesentlig mer støy og CO2-utslipp enn 2/3 felt for 90 km/t.
Vil samferdselsministeren sørge for at denne veistrekningen bygges i henhold til den ordinære standarden for slike veier og dermed bidra til at vi får en vei med bedre trafikksikkerhet, lavere bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre arealinngrep, mindre støy og mindre CO2-utslipp enn det Nye Veier legger opp til?
Jeg vil også vise til punkt 24 i budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV, som ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig samt sørge for at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede. Her brukes handlingsrommet til det motsatte, nemlig bygge en overdimensjonert vei med større miljøskade og høyere utbyggingskostnader og bompenger enn det normalen tilsier.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I brev av 2. mars 2019 la Samferdselsdepartementet til grunn at Nye Veier tilpasser veistandarden på sine prosjekter i Trøndelag ut fra en helhetlig tilnærming med mål om vesentlig økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Ved å bygge ny firefelts-vei på hoveddelen av veistrekningen vil den få lengre levetid og økt nytte gjennom bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet/trafikkflyt. Den aktuelle veistrekningen har tilnærmet en tredjedel tunge kjøretøy. Fire felt vil da gi bedre flyt i trafikken der forbikjøring av saktegående kjøretøy (vogntog) er mulig kontinuerlig. Det gir et vesentlig bidrag til jevn kjøring og dermed redusert forbruk av drivstoff. Gjennom lokale planprosesser er det sikret lokal forankring til de valgte løsningene.
Stortinget vedtok finansiering av strekningen E6 Ulsberg-Melhus i Prop. 82 S (2018-2019). Til grunn for beslutningen ligger standard om fire felt og 110 km/t på mesteparten av strekningen. Prosjektet er regulert med en veibredde på 23 m, men vil bli bygget ut med en bredde på 19 m i henhold til justert veinormal N100. Redusert veibredde vil føre til redusert arealbeslag.
Statens vegvesen har bygget ut delstrekningen E6 Vindåsliene-Korporalsbru hvor tunnelen nord for Sokndal er bygget som en ett-løpstunnel. Tunnelen er regulert som en firefelts vei og trafikkprognoser viser at det vil være behov for to løp i Sokndalstunnelen i løpet av en 20-periode.
Det er av stor samfunnsmessig betydning å bygge for fremtiden og sørge for å bygge ut med riktig standard når en først bygger ut. Det dyreste samfunnet gjør, er å først bygge ut og så måtte utvide relativt ny vei. For å sikre en effektiv ressursbruk der vi får mest mulig vei per brukte krone, høyest mulig trafikksikkerhet og minst mulig negative virkninger for klima og miljø, er det avgjørende at man har fleksibilitet i valg av veistandarder. Valg av standard gjøres strekningsvis, basert på samfunnsøkonomiske analyser.
Jeg vil også understreke at det er Nye Veier selv som har ansvaret for å planlegge og bestemme hvilken standard og dimensjonering som skal legges til grunn for de strekningene selskapet bygger ut, innenfor rammene av gjeldende veinormaler. Jeg ser ikke grunn til å gå nærmere inn i selskapets vurdering rundt standardvalg for den aktuelle strekningen. Jeg vil likevel vise til at Samferdselsdepartementet vil gjøre en større gjennomgang av veinormalene, som blant annet skal se på innslagspunkt for firefeltsvei. Jeg vil komme nærmere tilbake til dette når gjennomgangen er ferdig.