Olaug Vervik Bollestad (KrF): Det er viktig med gode vilkår for norske sjøfolk og at det legges til rette for aktivitet i hele den maritime verdikjeden for å nå målene om grønn omstilling. Nettolønnsordningen er et sentralt virkemiddel for å nå målene. Det fremgår også av Hurdalsplattformen at Regjeringen skal styrke nettolønnsordningen.
På hvilke områder ser statsråden at ordningen ytterligere kan styrkes, og hvor viktig mener regjeringen at nettolønnsordningen er for å sikre norske sjøfolk og maritim kompetanse?
Begrunnelse
Den maritime næringen er en viktig hjørnestein i mange norske lokalsamfunn og skaper store verdier i hele landet. Kjernen i denne næringen er de norske sjøfolkenes maritime kompetanse og en helhetlig maritim verdikjede bestående av norske rederier, verft, finansaktører og utstyrsleverandører.
Både rederiskatteordningen, sjømannsfradraget og tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er helt nødvendige vilkår for å sikre norsk maritim kompetanse og en konkurransedyktig sjøtransport i Norge. Rammebetingelsene i Norge er tilpasset norsk aktivitet. Øvrige EU-land med maritim virksomhet har også lignende ordninger tilpasset sin aktivitet.
Den maritime politikken legge til grunn langsiktige og gode vilkår for norske sjøfolk, og legge til rette for aktivitet i hele verdikjeden, for å sikre arbeidstakerne på tvers i maritim sektor. Ikke minst må det sikres at Norge har et sterkt hjemmemarked i den grønne omstillingen for utvikling og eksport av maritim teknologi.
Men de maritime rammevilkårene er kontinuerlig spill. Både sjømannsorganisasjonene og Kystrederiene uttrykte allerede i mai 2020 i brev til Finansdepartementet stor bekymring for sjøfolks vilkår. Bekymringen gikk på det såkalte utseilingskravet, som pålegger at sjømannen må seile minst 30 nt mil i Norge, for å kunne kvalifisere for sjømannsfradraget. Fra januar i år ble det innført ett tak i nettolønnsordningen, og i disse dager foreslås det også endringer i rederiskatteordningen.
Ifølge Maritimt opplæringskontor manglet vi i 2021 rundt 200 lærlinger på norske skip. For å sikre grønn omstilling, samt kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk må rammevilkårene for både sjøfolk og rederier være stabile og langsiktige.