Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1402 (2021-2022) Innlevert: 28.02.2022 Sendt: 28.02.2022 Besvart: 04.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Mona Fagerås (SV): Det heter i statsrådens sitt svar at «Etaten understreker samtidig overfor meg at arbeidet ikke er en del av det formelle planarbeidet som skjer i prosjektet E39 Stord – Os.».Hva er grunnen til at etaten arbeider med slike beregninger dersom det ikke inngår i etatens «formelle planarbeid» og hvordan kan det ha seg at SVV ikke vil dele klimaberegningene med miljøbevegelsen?
I forbindelse med spørsmål Dokument nr. 15 1289 (2021-2022) har jeg følgende oppfølgingsspørsmål.
Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesens ansvar er mer omfattende enn kun arbeid med formelle planprosesser etter plan- og bygningsloven. Blant annet skal etaten arbeide for å fremme og ta i bruk ny teknologi som reduserer klimautslipp og kostnader knyttet til vegutbygging. En av teknologiene etaten vurderer er bruproduksjon med bruk av roboter og lasersveising. En første pilot-bru bygget med denne teknologien ble åpnet i Åfjord i februar i år. Målet for arbeidet er å redusere klimautslipp og kostnader betraktelig sammenlignet med dagens praksis. For å få ny kunnskap vurderer etaten klimautslipp knyttet til nye produksjonsmetoder i hele levetiden til store brukonstruksjoner.Statens vegvesen har, etter det jeg får opplyst, ikke har sagt at de ikke vil dele klimaberegningene med miljøbevegelsen, men at de først ønsker å gjøre seg ferdig med studien og dokumentere denne. Etaten opplyser til meg at alle, også Miljøbevegelsen, vil få tilgang til denne når den er ferdigstilt og offentliggjort.