Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1414 (2021-2022)
Innlevert: 01.03.2022
Sendt: 02.03.2022
Besvart: 08.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Vil statsråden sikre at Østre linje opprettholder tilbudet med Skøyen som endestasjon samtidig med ny kortere reisetid også etter desember 2022?

Begrunnelse

Vy har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet utarbeidet et forslag til hvordan togtilbudet kan bli på Østfoldbanen når ny Follotunnel åpner i desember 2022. Jernbanedirektoratet har bedt Vy vurdere en løsning der Østre linjes tog stopper i Oslo, grunnet manglende kapasitet i Oslotunnelen.
Ny Follotunnel vil forkorte reisetiden mellom Mysen og Oslo S langs Østre linje med 10 minutter, og det vil settes opp ekstra avganger i rushtiden. Utfordringen for Østre linje med det nye forslaget til avganger er at togets endestasjon blir Oslo S, og ikke Skøyen som i dag. Innspart reisetid, når man må bytte tog på Oslo S for å komme seg videre til Skøyen, vil gi en forringelse av tilbudet for mange pendlere fra Indre Østfold. Det må beregnes god tid til togbytte, spesielt på returen.
Forslaget skal på høring hos fylkeskommunen som skal holde dialogen med kommunene. Men allerede nå reklamerer Bane Nor med gode nye reisetider fra Østfold, men Østre linje er ikke nevnt.
SV er meget opptatt av at Østre linje skal styrke sitt togtilbud både med ekstra avganger og kortere reisetid, men også at tilbudet er fleksibelt og tar pendlerne helt frem til der de jobber uten tidkrevende og tungvinne togbytter.
Da Bane Nor fikk spørsmål fra Smaalenenes Avis om hvorfor ikke Østre linje får bedre prioritet, henviser pressekontakten fra Bane Nor til Jernbanedirektoratet og togselskapet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Åpningen av Blixtunnelen på Follobanen i desember i år vil gi tilbudsforbedringer for de reisende på Østfoldbanen, både de som tar toget på Follobanen og de som benytter lokaltoget på dagens jernbanetrasé. Det blir flere avganger, og reisetiden mellom Ski og Oslo for de som tar toget på Follobanen vil være 11-12 minutter, mot dagens 21-23 minutter. Dessuten vil det nye dobbeltsporet gjøre trafikkavviklingen mindre sårbar for driftsforstyrrelser. Det betyr bedre regularitet og punktlighet for de reisende, noe særlig de reisende på Østfoldbanen vil sette pris på.
Økningen i antall avganger skaper imidlertid utfordringer i forhold til Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen. Her er kapasiteten fullt utnyttet allerede med dagens togtilbud. Derfor har det i Jernbanedirektoratets ruteplanlegging vært nødvendig å vurdere hvilke avganger som skal fortsette gjennom Oslotunnelen, og hvilke som skal ha endestasjon (termineres) på Oslo S. Dette for å kunne realisere planene om flere avganger på Østfoldbanen. Det kan i den forbindelse også nevnes at alle togene som kjører på Follobanen det første året, det vil si fra desember 2022 til desember 2023, må termineres på Oslo S på grunn av at de nye sporene inn mot Oslo S ikke er ferdige når den nye tunnelen åpner.
Direktoratet opplyser at det i denne ruteplanleggingen hovedsakelig er lagt vekt på antall reisende, men også det å ha et «ryddig» rutetilbud som er likt og gjenkjennelig fra avgang til avgang. På L21 mellom Moss og Stabekk var det før pandemien startet ca. 4,0 mill. reisende pr. år. Til sammenligning var det ca. 2,2 mill. reisende pr. år på L22 mellom Mysen og Skøyen, hvorav 10-15 prosent tar toget fra/til stasjonene langs østre linje (Kråkstad-Rakkestad) til/fra stasjonene vest for Oslo S. Jernbanedirektoratet har også sett hen til langsiktige planer om å forlenge L21 Moss-Stabekk til Hønefoss via Ringeriksbanen. Denne forlengelsen blir enklere å gjennomføre dersom alle avganger på linje L21 kjøres til/fra Stabekk. På denne bakgrunn legges det opp til at L21 fortsetter som i dag, det vil si frem til Stabekk, mens L22 termineres på Oslo S.
Det betyr i så fall at de som reiser med L22, og som skal til Nationaltheatret eller Skøyen, må bytte tog på Oslo S. Ombordtellinger i rushtidstog før pandemien indikerer at ca. 60 prosent av kundene som reiser til/fra Oslo på linje L22 benytter Oslo S, mens kun 5-10 prosent av kundene reiser til/fra Skøyen. Mange togkunder har overgang til T-bane, og dette er mulig til alle T-bane linjer på Oslo S. Det er selvsagt en ulempe å bytte tog, men samtidig går det svært mange tog videre fra Oslo S til Skøyen som kan benyttes. Dessuten må denne ulempen veies opp mot ovennevnte reisetidsbesparelse mellom Ski og Oslo S, og flere avganger som for L22 sin del vil bety timefrekvens hele lørdag og søndag fra desember 2022.