Freddy André Øvstegård (SV): Vil statsråden sikre at Østre linje opprettholder tilbudet med Skøyen som endestasjon samtidig med ny kortere reisetid også etter desember 2022?
Begrunnelse
Vy har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet utarbeidet et forslag til hvordan togtilbudet kan bli på Østfoldbanen når ny Follotunnel åpner i desember 2022. Jernbanedirektoratet har bedt Vy vurdere en løsning der Østre linjes tog stopper i Oslo, grunnet manglende kapasitet i Oslotunnelen.
Ny Follotunnel vil forkorte reisetiden mellom Mysen og Oslo S langs Østre linje med 10 minutter, og det vil settes opp ekstra avganger i rushtiden. Utfordringen for Østre linje med det nye forslaget til avganger er at togets endestasjon blir Oslo S, og ikke Skøyen som i dag. Innspart reisetid, når man må bytte tog på Oslo S for å komme seg videre til Skøyen, vil gi en forringelse av tilbudet for mange pendlere fra Indre Østfold. Det må beregnes god tid til togbytte, spesielt på returen.
Forslaget skal på høring hos fylkeskommunen som skal holde dialogen med kommunene. Men allerede nå reklamerer Bane Nor med gode nye reisetider fra Østfold, men Østre linje er ikke nevnt.
SV er meget opptatt av at Østre linje skal styrke sitt togtilbud både med ekstra avganger og kortere reisetid, men også at tilbudet er fleksibelt og tar pendlerne helt frem til der de jobber uten tidkrevende og tungvinne togbytter.
Da Bane Nor fikk spørsmål fra Smaalenenes Avis om hvorfor ikke Østre linje får bedre prioritet, henviser pressekontakten fra Bane Nor til Jernbanedirektoratet og togselskapet.