Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I 2018 ba Stortinget regjeringen utrede de økonomiske konsekvensene av å dekke ideelle organisasjoners historiske pensjonskostnader for velferdstjenester de har tilbudt på kommunal- og fylkeskommunal sektor. I HODs budsjettforslag for 2022 står det at utredningen er blitt forsinket som følge av koronasituasjonen.
Når vil denne utredningen komme, og har statsråden øye for at en slik utredning også må inkludere ideelle velferdstilbydere i andre sektorer, som for eksempel ideelt drevne barnehager med offentlig tjenestepensjon?
Begrunnelse
Staten satte i 2015 ned et utvalg som utredet grunnlaget for en eventuell statlig dekning av ideelle organisasjoners historiske pensjonskostnader. Utvalget konkluderte (NOU 2016:12) med at «pensjonsopprydding er påkrevet» og at en statlig dekning er mulig innenfor EØS reglene om offentlig støtte. Det ble i 2019 etablert en tilskuddsordning til dekning av ideelle og andre virksomheters historiske pensjonskostnader knyttet til offentlig tjenestepensjonsordning. Ordningen er hjemlet i lov 1. mars 2019 nr. 3 om tilskudd til visse private virksomheter med offentlig tjenestepensjonsordning og reguleres nærmere i forskrift. Ordningen gjelder kun privat virksomhet med offentlig tjenestepensjonsordning som har levert lovpålagte spesialisthelsetjenester og barneverntjenester som staten nå er ansvarlig for.
På kommunal og fylkeskommunal sektor har en liknende ordning ikke materialisert seg. Et eksempel på konsekvensene av dette viser seg for sokn i Den norske kirke som har drevet menighetsbarnehager siden 1970- og 80-tallet. Den gangen var kirkens ansatte kommunalt ansatte og det var dermed gitt at ansatte i menighetsbarnehagene måtte ha offentlig tjenestepensjon. Det var også et ønske at ansatte skulle kunne bytte mellom menighetsbarnehager og kommunale barnehager uten å bytte pensjonsordning. Når en menighetsbarnehage legges ned i dag, blir dermed soknet sittende igjen med en årlig reguleringspremie, uten å motta noe tilskudd for å dekke den. For Gjerdrum og Heni sokn, som la ned Askhøgda menighetsbarnehage i 2020, kom reguleringspremien i 2021 på kr 193 000 for dem som hadde vært ansatt i barnehagen. Det er mye penger for en liten ideell virksomhet. Også flere andre typer barnehager som ble startet i tiårene før barnehageløftet har hatt offentlig tjenestepensjon som en forutsetning for sin drift.
Det er svært viktig at Helse- og omsorgsdepartementet i sitt videre arbeid favner velferdstilbydere i alle sektorer som er berørt, som barnehagesektoren, når en ordning for kommunal og fylkeskommunal sektor nå skal utredes.