Liv Kari Eskeland (H): I 2025-målet for nybilsalget skilles det mellom lette varebiler N1-1 og N1-2, og det er dermed kun N1-1, såkalte "små varebiler", som omfattes av målet.
Mener statsråden dette fortsatt er et fornuftig skille, eller bør det vurderes om varebiler N1-2 også bør med, slik at alle varebiler under 3 500 tonn omfattes av 2025-målet?
Begrunnelse
NTP-målet om nybilsalget lyder: "Innen 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslipp".
I EUs forordning 2019/631 settes det krav til CO2-utslipp for både “passenger cars” og “light commercial vehicles”, som omfatter alle slike kjøretøy opp til 3 500 kg. I Klimakur er imidlertid "lette varebiler" definert som varebiler under 1750 kg, også kalt "små varebiler". Det ble vist til kjøretøyklasse N1-1 og N1-2.
Dette fører til at samme bilmodell er omfattet av 2025-målet hvis den er registrert som personbil med hvite skilter, men ikke hvis den er registrert som varebil med grønne skilter.
Det er mulig man først ønsket å rette målet mot de minste varebilene, siden modellutvalget ville bli størst her først. Modellutvalget har imidlertid blitt større også for de mellomstore og store varebilene siden målet ble vedtatt, og teknologien har utviklet seg. Samtidig viser nybilsalget at andelen elektriske varebiler i 2021 var høyere for både “mellomstore“ og “store varebiler“, enn den var for “små varebiler“.
Det kan virke som en kuriositet at 2025-målet omfatter alle personbiler under 3 500 kg, men ikke alle varebiler under 3 500 kg.