Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1445 (2021-2022)
Innlevert: 03.03.2022
Sendt: 04.03.2022
Besvart: 11.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): I 2025-målet for nybilsalget skilles det mellom lette varebiler N1-1 og N1-2, og det er dermed kun N1-1, såkalte "små varebiler", som omfattes av målet.
Mener statsråden dette fortsatt er et fornuftig skille, eller bør det vurderes om varebiler N1-2 også bør med, slik at alle varebiler under 3 500 tonn omfattes av 2025-målet?

Begrunnelse

NTP-målet om nybilsalget lyder: "Innen 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslipp".
I EUs forordning 2019/631 settes det krav til CO2-utslipp for både “passenger cars” og “light commercial vehicles”, som omfatter alle slike kjøretøy opp til 3 500 kg. I Klimakur er imidlertid "lette varebiler" definert som varebiler under 1750 kg, også kalt "små varebiler". Det ble vist til kjøretøyklasse N1-1 og N1-2.
Dette fører til at samme bilmodell er omfattet av 2025-målet hvis den er registrert som personbil med hvite skilter, men ikke hvis den er registrert som varebil med grønne skilter.
Det er mulig man først ønsket å rette målet mot de minste varebilene, siden modellutvalget ville bli størst her først. Modellutvalget har imidlertid blitt større også for de mellomstore og store varebilene siden målet ble vedtatt, og teknologien har utviklet seg. Samtidig viser nybilsalget at andelen elektriske varebiler i 2021 var høyere for både “mellomstore“ og “store varebiler“, enn den var for “små varebiler“.
Det kan virke som en kuriositet at 2025-målet omfatter alle personbiler under 3 500 kg, men ikke alle varebiler under 3 500 kg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Måltallene for lav- og nullutslippskjøretøy i vegtrafikken ble først presentert i Nasjonal transportplan 2018-2029, der det ble presentert følgende mål:

– Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.
– Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025.
– Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.
– Innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentrene være tilnærmet nullutslipp.

Forbedring av teknologisk modenhet i de ulike delene av transportsektoren, slik at nullutslippsløsninger blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene. Måltallene ble videreført i Nasjonal transportplan 2022-2033.
Lette varebiler defineres ut fra de tekniske kodene N1-I og N1-II, mens N1-III er tunge varebiler. Skille går på referansevekt over eller under 1760 kg.
Varebiler er også delt i to grupper avgiftsmessig. Varebil i avgiftsklasse 1 er bil som oppfyller de tekniske kravene til varebil (kjøretøygruppe N1), og er i samme avgiftsgruppe som personbil. Varebil avgiftsklasse 2 er avgiftsmessig begunstiget (grønne skilt) i forhold til varebil avgiftsklasse 1 og personbiler, dersom den oppfyller visse krav fastsatt av Finansdepartementet. Avgiftsklassifiseringen påvirker ikke teknisk klassifisering eller klassifisering ift. nullutslippsmålene.
Når måltallene ble utarbeidet, ble det antatt at de varebilene som liknet mest på personbilene var de som først kom til å bli tilgjengelige med batteri-fremdrift og at det derfor var mulig å stille krav til disse kjøretøyene tidligere. Det ble videre antatt at de tyngste varebilene ikke ville bli tilgjengelige i like stor grad. Frem til 2020 så dette ut til å stemme godt, da andelen elektriske lette varebiler av nybilsalget var 14,3 pst., mens tilsvarende tall for tunge varebiler var 3 pst. I 2021 kom det flere tunge elektriske varebiler på markedet, og andelen tunge varebiler av nybilsalget økte til 18,8 pst., mens andelen av de lette varebilene var ganske stabil. Dette er svært gledelig at vi nå ser en så positiv utvikling innen tunge varebiler. Årsaken til dette er trolig i hovedsak EUs incentiver for reduksjon i CO2-utslipp, i tillegg til våre støtteordninger gjennom Enova. Vi vil, uavhengig av tidsperspektivet på måltallene og hvilke kjøretøy som er i de enkelte segmentene, tilrettelegge for innfasing av nullutslippskjøretøy innen alle segmentene, for å bidra til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Vi ønsker samtidig ikke på nåværende tidspunkt å gjøre endringer i måltallene for nullutslippskjøretøy.
Vi ser positiv utvikling innen elektrifisering i alle segmentene. Det blir spennende å følge nybilsalget videre, og om vi når måltallene før tiden er det flott. Som vi har sagt i Hurdalsplattformen vil vi gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Vi skal bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy.
Jeg vil også vise til at jeg har bedt Statens vegvesen se på om nullutslippskrav til offentlige kjøp av tunge varebiler kan komme inn i Forskrift om energi- og miljøkrav ved offentlig anskaffelse av kjøretøy til veitransport. I dag sier forskriften at det stilles krav til nullutslipp for offentlige kjøp av lette varebiler fra 1. januar 2023. Dette arbeidet vil også gi ny kunnskap om muligheten for en raskere innfasing av tunge varebiler generelt.