Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1458 (2021-2022)
Innlevert: 04.03.2022
Sendt: 04.03.2022
Besvart: 11.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden sørge for at Bane Nor følger opp flertallsmerknaden om at arbeidet med ny tømmerterminal på Nordagutu i Telemark blir fulgt opp, i tråd med stortingsflertallets ønske?

Begrunnelse

I forbindelse med stortingsbehandlingen av nasjonal transportplan for perioden 2022-2033 fremmet flertallet i komiteen fra partiene fra Ap, Sp, SV og FrP følgende merknad om Tømmerterminal på Nordagutu «Komiteens flertall medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på viktigheten for å tilrettelegge for effektiv togtransport av tømmer. Ny tømmerterminal på Nordagutu i Telemark vil kunne doble tømmervolmet til og fra dette området til 150 000 kubikkmeter, og flertallet ber om at arbeidet med dette prosjektet blir fulgt opp».
Det viser seg nå i et møte mellom Bane Nor og Midt-Telemark kommune at Bane Nor ikke følger opp flertallets merknad i Stortinget. Spørsmålsstiller mener det er alvorlig at et statlig selskap angivelig ikke følger opp stortingsflertallets ønske, og håper statsråden står ved sin egen merknad til tross for at statsrådens parti nå er kommet i regjering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen vil føre en offensiv jernbanepolitikk og legge til rette for at jernbanen kan ta en større andel av godstrafikken. I NTP 2022-2033 ble det foreslått å prioritere fire effektpakker for de viktigste strekningene for godstransport. I tillegg ble det foreslått mindre investeringstiltak for gods på bane for 2,7 mrd. kroner for hele planperioden.
Bane NOR gjennomførte i 2018-19 en omfattende utredning av mulige lokaliseringer av ny tømmerterminal i midtre Telemark. Ny tømmerterminal skulle erstatte dagens tømmerterminaler i Bø og Lunde, og i tillegg tilrettelegge for noe vekst. I utredningsarbeidet var det stor regional medvirkning, inklusive fra skognæringen. Et utgangspunkt på 22 alternativer ble silt ned til fire, hvorav Sunde ved Nordagutu i Midt-Telemark kommune ble anbefalt som lokalisering.
Basert på samfunnsøkonomiske vurderinger, kunne det konstateres at en tømmerterminal på Sunde medfører en nettonytte på minus 370 millioner kroner, hvilket betyr at investeringen vurderes å være samfunnsøkonomisk ulønnsom. I dialog med aktuelle næringsaktører har Bane NOR derfor tilbudt å sammen se på enklere og mer kostnadseffektive løsninger langs Sørlandsbanen der eksisterende infrastruktur kan
Midt-Telemark kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune har tatt initiativ overfor Jernbanedirektoratet til dialog om mulig finansiering av tømmerterminalen. Direktoratet har i denne forbindelse redegjort for at denne typen tiltak inngår i den tidligere nevnte rammen for «Mindre investeringstiltak» i NTP 2022-33.
Innenfor den økonomiske rammen vil Bane NOR basert på faglige vurderinger prioritere og anbefale hvilke prosjekter som bør gjennomføres og rekkefølgen på disse. Dette er en del av porteføljestyringssystemet som ble innført med NTP 2022-2033 og den nye avtalestrukturen som nå er etablert henholdsvis mellom Bane NOR og Samferdselsdepartementet og Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Porteføljestyringssystemet legger til rette for at virksomhetene ikke låses til konkrete løsninger for tidlig og at virksomhetene kontinuerlig kan optimalisere og lete etter muligheter for å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til prosjektene. Dette vil bidra til at vi får mer for pengene og bruker ressursene våre mer effektivt. Incentiver til mer effektiv ressursbruk blir stadig viktigere i lys av at det økonomiske handlingsrommet i budsjettene ser ut til å reduseres i årene fremover.
Bane NOR skal jobbe videre med å optimalisere investeringsporteføljen og prioritere prosjekter etter blant annet samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Ny tømmerterminal på Nordagutu er et av mange prosjekter som konkurrerer om å bli prioritert.