Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1465 (2021-2022)
Innlevert: 04.03.2022
Sendt: 04.03.2022
Besvart: 08.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det er tverrpolitisk enighet om at Bodø er det viktigste flyplassprosjektet i Nordland og det kan ikke aksepteres at det viktigste flyplassprosjektet i Nordland blir nedprioritert hos Avinor, og muligens annen løsning enn hva som er ønsket av kommunen.
Vil Statsråden ta initiativ til at Avinor ikke utsetter prosjektet samt at det fremmes en investeringsproposisjon til Stortinget dersom Avinor trenger å oppkapitaliseres, og kan statsråden garantere at en følger planen om å flytte som ligger til grunn i KS2 Ny By- Ny Lufthavn?

Begrunnelse

Ny By – Ny Flyplass er et av de viktigste utviklings- og utbyggingsprosjektet for Norge, Nordland og Bodø som er under utvikling. Prosjektet er nå i en kritisk fase, og regjeringen må ta ansvar med å sikre at prosjektet kan gjennomføres med endelig investeringsbeslutning. Det urovekkende å være vitne til det politiske spillet som er iscenesatt av Avinor og som ikke ser ut til å bli tatt alvorlig i Samferdselsdepartementet. Prosjektet er nå i en fase hvor at det nærmer seg investeringsbeslutning.
Nordland og Bodø akseptere ikke de manglende beslutninger rundt investeringsbeslutning og kontrakts utlysning, samt Avinor sitt forslag om å utsette prosjektet med 12 måneder. Regjeringen ved samferdselsdepartementet har det hele fulle ansvar og må nå vise eierstyring og instruere Avinor til å beslutte prosjektet vedtatt, og kontrakter kan lyses ut.
Det vises til investeringsflukt og at utsettelsen nå setter hundrevis av arbeidsplasser i fare. Dersom ikke regjeringens tar styring, og bidrar til beslutninger, vil dette også kunne bidra til store
kostnadsoverskridelser. Sendrektighet har på 1 år, bidratt til å utsette prosjektet til 2030. Regjeringen har det hele fulle ansvar og sitter på nøkkelen. Viser til at byggingen av Ny By Ny Flyplass vil kunne bidra til at det skapes 10 000 nye arbeidsplasser, der vekst i verdiskaping og sysselsetting vil gi enorme ringvirkninger.
Om mangelen på kapital til Avinor sin risiko er avgjørende for prosjektet, må regjeringen umiddelbart fremme en egen proposisjon, der selskapet kapitaliseres, og departementet instruerer selskapet til å lyse ut anbud og investerings beslutte NBNF.
Det kreves nå at regjeringen bruker sin eierstyring til at Avinor lyser ut kontraktene og sikrer investeringsbeslutning med Ny By Ny Flyplass. Om Avinor må oppkapitaliseres bes det om at det raskt legges frem proposisjon fra regjeringen, som så raskt som mulig fremmes for Stortinget der Avinor sikres nødvendig kapital.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I statsbudsjettet for 2022 er det vedtatt en kostnadsramme for den nye lufthavna i Bodø og bevilget midler til Avinor til videre planlegging av flyttingen. Den nye lufthavna skal finansieres av Avinor, staten og et lokalt bidrag. I Prop. 1 S (2021–2022) er det videre presentert en finansieringsplan og fordeling av kostnadsrisikoen i prosjektet.
I Prop. 1 S (2021–2022) er det redegjort for Avinors økonomiske situasjon som følge av pandemien, og det er vist til at det er Avinor som skal fatte et endelig utbyggingsvedtak for den nye lufthavna. Avinor kunngjorde 20. januar 2022 at beslutningen om et utbyggingsvedtak er utsatt med 12 måneder. Avinor viste til selskapets økonomiske situasjon og framtidig usikkerhet som følge av pandemien som grunnlag for beslutningen. Avinor fant det derfor ikke forsvarlig å påta seg risikoen ved å fatte en investeringsbeslutning nå.
Avinor er organisert som et aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for forvaltningen av selskapet, herunder hvor mye og hvor det skal investeres. Som følge av pandemien har Avinor effektivisert driften og redusert og utsatt investeringsprosjekter i hele landet. Situasjonen er krevende, og det har ikke vært mulig for Avinor å oppfylle kravet i vedtektene om 40 pst. egenkapitalandel. Samferdselsdepartementet har i ekstraordinær generalforsamling akseptert at Avinor kan underskride egenkapitalkravet i vedtektene til og med 31. mars 2022.
I Hurdalsplattformen har regjeringen vist til at den vil videreføre og styrke Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet. I Prop. 1 S (2020–2021) er det vist til at Samferdselsdepartementet vil vurdere ytterligere tiltak overfor Avinor. Det er tett dialog mellom Samferdselsdepartementet og Avinor om den økonomiske situasjonen i selskapet, medregnet saken om flyttingen av Bodø lufthavn. Regjeringen har fortsatt mål om at Stortingets vedtak om bygging av flyplass skal følges opp og at ny flyplass skal realiseres. Jeg følger situasjonen nøye og vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.