Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det er tverrpolitisk enighet om at Bodø er det viktigste flyplassprosjektet i Nordland og det kan ikke aksepteres at det viktigste flyplassprosjektet i Nordland blir nedprioritert hos Avinor, og muligens annen løsning enn hva som er ønsket av kommunen.
Vil Statsråden ta initiativ til at Avinor ikke utsetter prosjektet samt at det fremmes en investeringsproposisjon til Stortinget dersom Avinor trenger å oppkapitaliseres, og kan statsråden garantere at en følger planen om å flytte som ligger til grunn i KS2 Ny By- Ny Lufthavn?
Begrunnelse
Ny By – Ny Flyplass er et av de viktigste utviklings- og utbyggingsprosjektet for Norge, Nordland og Bodø som er under utvikling. Prosjektet er nå i en kritisk fase, og regjeringen må ta ansvar med å sikre at prosjektet kan gjennomføres med endelig investeringsbeslutning. Det urovekkende å være vitne til det politiske spillet som er iscenesatt av Avinor og som ikke ser ut til å bli tatt alvorlig i Samferdselsdepartementet. Prosjektet er nå i en fase hvor at det nærmer seg investeringsbeslutning.
Nordland og Bodø akseptere ikke de manglende beslutninger rundt investeringsbeslutning og kontrakts utlysning, samt Avinor sitt forslag om å utsette prosjektet med 12 måneder. Regjeringen ved samferdselsdepartementet har det hele fulle ansvar og må nå vise eierstyring og instruere Avinor til å beslutte prosjektet vedtatt, og kontrakter kan lyses ut.
Det vises til investeringsflukt og at utsettelsen nå setter hundrevis av arbeidsplasser i fare. Dersom ikke regjeringens tar styring, og bidrar til beslutninger, vil dette også kunne bidra til store
kostnadsoverskridelser. Sendrektighet har på 1 år, bidratt til å utsette prosjektet til 2030. Regjeringen har det hele fulle ansvar og sitter på nøkkelen. Viser til at byggingen av Ny By Ny Flyplass vil kunne bidra til at det skapes 10 000 nye arbeidsplasser, der vekst i verdiskaping og sysselsetting vil gi enorme ringvirkninger.
Om mangelen på kapital til Avinor sin risiko er avgjørende for prosjektet, må regjeringen umiddelbart fremme en egen proposisjon, der selskapet kapitaliseres, og departementet instruerer selskapet til å lyse ut anbud og investerings beslutte NBNF.
Det kreves nå at regjeringen bruker sin eierstyring til at Avinor lyser ut kontraktene og sikrer investeringsbeslutning med Ny By Ny Flyplass. Om Avinor må oppkapitaliseres bes det om at det raskt legges frem proposisjon fra regjeringen, som så raskt som mulig fremmes for Stortinget der Avinor sikres nødvendig kapital.