Kathy Lie (SV): Har forsvarsministeren, i tråd med den vedtatte overføringen av Forsvarets museer til Kultur- og likestillingsdepartementet, noen konkrete planer for å vurdere endring i forvaltningen av Forsvarets musikk (Ref. beskrivelsen i Meld. St. 8 (2018 – 2019) "Kulturens kraft" om at Kulturdepartementet vil vurdere armlengdes avstandsprinsippet i kulturlova)?
Begrunnelse
Vedtaket om å overføre Forsvares museer til Kultur- og likestillingsdepartementet er stadfestet i Prop. 1 S (2021–2022) og skal skje innen 2024. Til grunn for overføringen ligger faglige og organisatoriske argumenter med sterk betoning på armlengdes avstandsprinsippet. Armlengdes avstandsprinsippet er en normal praksis i forvaltningen av kulturinstitusjoner og beskrevet i NOU 2013:4 Kulturutredningen 2014 og i Meld. St. 8 (2018–2019) Kulturens kraft. Den samme argumentasjonen er også nærliggende å benytte i forhold til en endring av dagens forvaltning av Forsvarets musikk.
Forsvarets musikk har hatt en særdeles svak budsjettutvikling i perioden fra 2016–2022. Dette til tross for at KUD har finansiert 40 % av budsjettet til 4 av korpsene med et tilskudd på til sammen 243,725 mill. kr. i perioden 2018–2022. Samtidig har Forsvarsdepartementet i samme periode gjennom ABE-reformen og andre varige og tilfeldige kutt akkumulert redusert budsjettet med 58,631 mill. kr. Det kan derfor fremstå som en bevisst strategi fra Forsvarsdepartementet å redusere Forsvarets musikk sitt budsjett i den grad at korpsene ikke er i stand til å løse sine oppgaver eller levere konserter til militært og sivilt publikum i tråd med samfunnsoppdraget. Den utadrettede virksomheten mot sivilt publikum er en viktig del av samfunnsoppdraget og er definert som ett av to kjerneoppdrag for Forsvarets musikk. Samfunnsoppdraget er beskrevet i en rekke dokumenter fra NOU 1979:50 Forsvarets musikk, St. meld. 33 (2008–2009) Kultur å forsvare, Innstilling nr. 62 til Prop. 151 S - Kampkraft og bærekraft (2015–2016) og i de årlige Prop. 1 S fra Forsvarsdepartementet.
Det fremstår også i tråd med innført stillingsstopp og det pågående utvalgsarbeidet med hensikt å effektivisere Forsvarets musikk, (oppdrag gitt av sjef Forsvarets Fellestjenester i 2020) som om Forsvaret og Forsvarsdepartementet nå har til hensikt å omgå Stortingets vedtak i Innstilling nr. 62 til Prop. 151 S - Kampkraft og bærekraft (2015–2016) om fortsatt drift i fem korps. Korpsenes driftsgrunnlag er på bakgrunn av dagens tildeling lite bærekraftig og det søkes nå å reorganisere driften ved å kutte utgifter til administrasjon og husleie, samt redefinere størrelse, oppdrag og virksomheten til korpsene.