Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1508 (2021-2022)
Innlevert: 08.03.2022
Sendt: 09.03.2022
Besvart: 16.03.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Har forsvarsministeren, i tråd med den vedtatte overføringen av Forsvarets museer til Kultur- og likestillingsdepartementet, noen konkrete planer for å vurdere endring i forvaltningen av Forsvarets musikk (Ref. beskrivelsen i Meld. St. 8 (2018 – 2019) "Kulturens kraft" om at Kulturdepartementet vil vurdere armlengdes avstandsprinsippet i kulturlova)?

Begrunnelse

Vedtaket om å overføre Forsvares museer til Kultur- og likestillingsdepartementet er stadfestet i Prop. 1 S (2021–2022) og skal skje innen 2024. Til grunn for overføringen ligger faglige og organisatoriske argumenter med sterk betoning på armlengdes avstandsprinsippet. Armlengdes avstandsprinsippet er en normal praksis i forvaltningen av kulturinstitusjoner og beskrevet i NOU 2013:4 Kulturutredningen 2014 og i Meld. St. 8 (2018–2019) Kulturens kraft. Den samme argumentasjonen er også nærliggende å benytte i forhold til en endring av dagens forvaltning av Forsvarets musikk.
Forsvarets musikk har hatt en særdeles svak budsjettutvikling i perioden fra 2016–2022. Dette til tross for at KUD har finansiert 40 % av budsjettet til 4 av korpsene med et tilskudd på til sammen 243,725 mill. kr. i perioden 2018–2022. Samtidig har Forsvarsdepartementet i samme periode gjennom ABE-reformen og andre varige og tilfeldige kutt akkumulert redusert budsjettet med 58,631 mill. kr. Det kan derfor fremstå som en bevisst strategi fra Forsvarsdepartementet å redusere Forsvarets musikk sitt budsjett i den grad at korpsene ikke er i stand til å løse sine oppgaver eller levere konserter til militært og sivilt publikum i tråd med samfunnsoppdraget. Den utadrettede virksomheten mot sivilt publikum er en viktig del av samfunnsoppdraget og er definert som ett av to kjerneoppdrag for Forsvarets musikk. Samfunnsoppdraget er beskrevet i en rekke dokumenter fra NOU 1979:50 Forsvarets musikk, St. meld. 33 (2008–2009) Kultur å forsvare, Innstilling nr. 62 til Prop. 151 S - Kampkraft og bærekraft (2015–2016) og i de årlige Prop. 1 S fra Forsvarsdepartementet.
Det fremstår også i tråd med innført stillingsstopp og det pågående utvalgsarbeidet med hensikt å effektivisere Forsvarets musikk, (oppdrag gitt av sjef Forsvarets Fellestjenester i 2020) som om Forsvaret og Forsvarsdepartementet nå har til hensikt å omgå Stortingets vedtak i Innstilling nr. 62 til Prop. 151 S - Kampkraft og bærekraft (2015–2016) om fortsatt drift i fem korps. Korpsenes driftsgrunnlag er på bakgrunn av dagens tildeling lite bærekraftig og det søkes nå å reorganisere driften ved å kutte utgifter til administrasjon og husleie, samt redefinere størrelse, oppdrag og virksomheten til korpsene.

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Forsvarets musikk er en viktig kulturbærer og en essensiell del av Forsvarets kultur og virke. Forsvarets musikk får en rekke oppdrag fra Forsvaret, og ansettelsesforholdet i Forsvaret hjemler bruk av militær uniform. Således er Forsvarets musikk et viktig ansikt utad for Forsvaret. Prinsippet om armlengdes avstand ivaretas gjennom at Forsvarets musikk selv velger sitt repertoar og sin kunstneriske profil og kompetanse. Videre initierer Forsvarets musikk en rekke produksjoner rettet mot et bredt publikum, i tillegg til at musikkorpsene utfører oppdrag for kongehuset, Stortinget, regjeringen og Forsvaret. Ansettelsesforholdet i Forsvaret er dermed ikke bestemmende for om prinsippet om armlengdes avstand ivaretas.

Det foreligger ingen planer om å overføre Forsvarets musikk til Kultur- og likestillingsdepartementet. En slik overføring ville endre både rolle, profil og finansieringskilde for musikkorpsene. Jeg er opptatt av at dagens forutsigbarhet for personellet i Forsvarets musikk og deres tilhørighet til Forsvaret videreføres.

Representanten viser i begrunnelsen for sitt spørsmål blant annet til budsjettutviklingen for Forsvarets musikk, som hun mener er negativ. Her vil jeg henvise til omtale av Forsvarets musikk i Prop. 1 S (2021-2022) Forsvarsdepartementet under kap. 1720;

«Forsvarets musikk videreføres med fem profesjonelle korps. I tråd med Innst. 62 S (2016-2017) til Prop. 151 S (2015-2016) skal 40 pst. av de samlede utgiftene til fire av korpsene i Forsvarets musikk finansieres av Kulturdepartementet. I Kulturdepartementets budsjettforslag for 2022 foreslås bevilgningen til korpsene videreført med 51,215 mill. kroner, jf. omtale under kapittel 323, post 22, i Prop. 1 S (2021-2022) for Kulturdepartementet. Bevilgningen til Forsvarets musikk foreslås videreført på om lag samme nivå som saldert budsjett for 2021.»