Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1506 (2021-2022)
Innlevert: 08.03.2022
Sendt: 09.03.2022
Besvart: 16.03.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvilke påregnelige kostnader hos kommunene i forbindelse med reversering av kommunereformen vil statsråden ikke dekke, og kan statsråden basert på dette gi et anslag på hvor mye av kostnadene ved kommunedeling Ålesund kommune faktisk vil få dekket?

Begrunnelse

Den 1. januar 2020 ble Ålesund, Skodje, Ørskog, Haram og Sandøy slått sammen til nye Ålesund kommune. Regjeringen har i regjeringsplattformen uttrykt at de vil oppløse sammenslåtte kommuner som søker innen 1. juni etter vedtak i kommunestyre. Kommunestyret i Ålesund skal ta stilling til dette 17.mars.
Ålesund kommune har allerede hatt kostnader knyttet til å få spørsmålet utredet, og til å gjennomføre en høringsrunde og en folkeavstemning. Kommunedirektøren i Ålesund opplyser at kostnadene for dette ligger på om lag 2 millioner kroner. Kommunen har imidlertid kun mottatt 100 000 kroner for utredningen og tilsvarende beløp for gjennomføringen av høringsrunden. Dette tilsvarer altså om lag 10 % av de reelle kostnadene. Søknad om å få dekket de faktiske kostnadene er avslått av departementet.
En eventuell reetablering av hele eller deler av tidligere Haram kommune vil medføre betydelige kostnader knyttet til blant annet prosjektorganisering, økt ressursbruk i gjenværende kommunens administrasjon, økte kostnader på politisk organisasjon og sekretariat, IT-system og lisenser. Regjeringen har tidligere uttalt at den vil dekke de nøkterne og nødvendige kostnadene ved en eventuell reversering. Av respekt for kommunestyret i Ålesund sin beslutning, bør omfanget av konkrete kostnader staten ser for seg å dekke være kjent før avstemningen.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: I begrunnelsen for spørsmålet vises det til at Ålesund fikk dekket 200 000 kroner av de to millionene kommunen oppgir å ha brukt på utredning og innbyggerhøring. Størrelsen på støtten til utredning og innbyggerhøring var kommunen gjort kjent med på forhånd, gjennom brev fra departementet 12. november 2021.
Regjeringen vil kompensere de tvangssammenslåtte fylkeskommunene og kommunene for kostnadene direkte knyttet til delingsprosessen. Disse kostnadene skal ikke gå ut over tjenestene til innbyggerne. Kommunen som har søkt om å deles, skal sende en egen søknad til departementet som skal inneholde budsjetterte kostnader i forbindelse med deling. Departementet kan ikke ta stilling til slike søknader før de foreligger.
Det fremgår imidlertid av departementets brev til tvangssammenslåtte kommuner og fylkeskommuner 11. februar 2022 at de direkte delingskostnadene fylkeskommunene og kommunene kan få kompensert gjennom søknad, er gruppert i tre kostnadstyper: prosjektledelse og prosjektorganisering, intern og ekstern informasjon og nødvendige tilpasninger av IKT-systemer.
Departementet har i brevet 11. februar 2022 gitt en del føringer og premisser for hvilke kostnader som skal dekkes. Søknadene skal basere seg på en svært nøktern tilnærming til hva som er absolutt nødvendig for å gjennomføre delingsprosessene. Utgifter som kan unngås, blir ikke kompensert. Der det er grunnlag for gjenbruk og samarbeid om IKT-løsninger, vil dette bli lagt til grunn i vurderingen av kompensasjonen. Utgifter til generell nivåheving av IKT-systemene vil ikke bli dekket.
For å kunne motta kompensasjon fra staten, må kommunene og fylkeskommunene sende søknad til Kommunal- og distriktsdepartementet på grunnlag av et budsjett, etter at delingene formelt er vedtatt av henholdsvis Stortinget (for fylkeskommunene) og Kongen i statsråd (for kommunene). Ålesund kommune har fått utsatt frist til 18. mars med å søke om deling. Etter at fristen for å søke om deling er ute, vil departementet beramme et møte for dialog om videre prosess med de aktuelle kommunene.