Grete Wold (SV): I Hurdalplattformen er regjeringen tydelig på at vi skal nå klimamålene, og at man må utvikle storbyområdene slik at økningen i persontransport kan gjennomføres til fots, på sykkel eller med kollektivtrafikk.
Vil statsråden i fremtiden derfor si nei til etablering av nye bilbaserte kjøpesentre med detaljhandel utenfor bysentre og eksisterende handelsområder, eller vil statsråden bidra til ytterligere sentrumsdød gjennom å åpne for mer detaljhandel i områder reservert for storvarer?
Begrunnelse
I sitt svar på skriftlig spørsmål om reguleringsplanen for Ringsaker handelspark begrunner statsråden sin overkjøring av Statsforvalteren først og fremst med at det i denne saken dreier seg om flytting av en allerede eksisterende virksomhet innenfor et avgrenset og sammenhengende handelsområde. Utenlandske handelskjeder som Biltema er imidlertid i prosesser for å etablere nye, store kjøpesentre også utenfor eksisterende handelsområder og utenfor bysentre. Det gjelder for eksempel Kongsberg, der Biltema ønsker å etablere et nytt varehus med opp mot 90 prosent detaljvarer godt utenfor Kongsberg sentrum. Statsforvalteren, Statens Veivesen og fylket har innsigelser mot dette prosjektet. Det er derfor interessant å vite hvordan kommunalministeren vil stille seg til prosjekter av denne typen, hvor man ikke kan argumentere med at det dreier seg om flytting av eksisterende virksomhet innenfor et etablert og avgrenset handelsområde.
I sitt svar til meg unnlot statsråden også å svare på en sentral problemstilling, nemlig at han ved å overkjøre Statsforvalteren også eksplisitt sørget for at det etableres detaljhandel som et fullverdig kjøpesenter, i et handelsområde reservert for storvarer. Dette er sentralt fordi det bryter med statlige retningslinjer som skal hindre etablering av kjøpesentre utenfor byene. All erfaring og all nyere forskning, blant annet fra NIBR i 2018 og Asplan Viak i 2013, viser at bilbaserte kjøpesentre utenfor bysentrene utarmer sentrumsområdene og er en forklaring på hvorfor mange byer opplever sentrumsdød.
Denne utarmingen av sentrumsområdene fortsetter. Nye kjøpesentre utenfor bysentrene har lavere kostnader enn handel i sentrum, og medfører derfor at aktører i sentrumshandelen også etter hvert flytter ut av hensyn til konkurranseforholdene. Dette bidrar ytterligere til at bysentrene blir mindre trivelige og mindre attraktive, stikk i strid med den utviklingen vi nasjonalt ønsker.
Ved å overkjøre Statsforvalterens innsigelser undergraver kommunalministeren Statsforvalterens oppgaver, og åpner opp for en pågående forretningsstrategi som utfordrer de statlige retningslinjene og vil ramme by etter by fremover. Biltema alene har 66 kjøpesentre i Norge, og planlegger for totalt 100.