Skriftlig spørsmål fra Lene Westgaard-Halle (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1538 (2021-2022)
Innlevert: 10.03.2022
Sendt: 11.03.2022
Besvart: 17.03.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Lene Westgaard-Halle (H)

Spørsmål

Lene Westgaard-Halle (H): Når ser statsråden for seg å følge opp dette og hvordan?

Begrunnelse

Dagligvaremarkedet har stor betydning for forbrukerne. Derfor er det viktig at markedet fungerer godt. Et velfungerende dagligvaremarked kjennetegnes blant annet av tilgang til et bredt utvalg av dagligvarer av god kvalitet og til riktig pris. Norge har høyere matvarepriser og mindre utvalg enn våre naboland. Markedet preges av noen få aktører med stor markedsmakt. Det er en utbredt oppfatning at konkurransen per i dag ikke er god nok.
I tillegg står vi midt oppe i en internasjonal krise som følge av Russlands invasjon av Ukraina. En av konsekvensene er høyere matvarepriser. Det er blant annet fordi krigen i Ukraina i verste fall kan bety full stans av korneksport fra Ukraina og Russland. De to landene står sammen for ca. 30% av eksporten av mathvete i verden.
Selv om Norge nesten ikke importerer korn fra disse landene, fører det likevel til prisvekst.
I en situasjon hvor prisene øker på det meste for norske forbrukere, treffer prisvekst på dagligvarer ekstra hardt for dem som allerede har det vanskelig økonomisk. Derfor er det viktig å sikre bedre konkurranse i det norske dagligvaremarkedet.
En av utfordringene Stortinget påpekte under behandlingen av Dagligvaremeldingen var behovet for tiltak for å sikre mer åpenhet i verdikjeden for mat.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg forstår det slik at stortingsrepresentant Westgaard-Halle ønsker svar på når jeg ser for meg å følge opp tiltakene i dagligvaremarkedet, og hvordan.
Regjeringen er opptatt av at konkurransen i verdikjeden for mat skal være effektiv. Det er allerede iverksatt flere tiltak for å styrke konkurransen i verdikjeden. Blant annet har Konkurransetilsynet over tid hatt en særlig innsats rettet mot dagligvaremarkedet, og Stortinget har vedtatt at denne satsingen skal være permanent. I forbindelse med behandlingen av Meld. St. 27 (2019-2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane, vedtok Stortinget flere tiltak, ut over tiltakene i dagligvaremeldingen. Flere av disse vedtakene er relevante for Konkurransetilsynets arbeid med dagligvaremarkedet. I supplerende tildelingsbrev av 2. mars 2021 ba derfor Nærings- og fiskeridepartementet Konkurransetilsynet om å følge opp Stortingets vedtak på egnet måte, ved bruk at de ulike virkemidlene tilsynet har til rådighet. Departementet følger også opp stortingsvedtakene i den ordinære styringsdialogen med tilsynet.
Videre har Konkurransetilsynet styrket kontrollen med innkjøpspriser gjennom årlige kartlegginger. For å styrke forståelsen av hvorfor det oppstår forskjeller i innkjøpspriser, har tilsynet også bedt et utvalg av leverandørene om å opplyse om årsakene til forskjellene i innkjøpsprisene. Dette vil gi tilsynet et bedre kunnskapsgrunnlag, noe som er avgjørende for å sikre en effektiv og virkningsfull håndheving av konkurranseloven. Konkurransetilsynet har også styrket sin veiledning i dagligvaremarkedet ved hjelp av en informasjonsside på tilsynets hjemmesider. I tillegg er tilsynet i gang med å utarbeide en generell veileder om prisdiskriminering som akkurat har vært på høring.
Jeg er enig med representanten i at det er behov for tiltak som sikrer mer åpenhet i verdikjeden for mat. Derfor fremgår det blant annet av Hurdalsplattformen at regjeringen ønsker å sikre bedre maktbalanse i verdikjeden for mat, gjennom bedre tilsyn, større åpenhet og mer rettferdig fordeling av verdiene i hele verdikjeden. Det er imidlertid viktig å presisere at regjeringen ønsker mer åpenhet mellom aktørene i den enkelte avtale, og ikke overfor tredjeparter. Økt informasjon om kontraktsvilkårene til konkurrenter vil kunne være svært uheldig for konkurransen, og vil blant annet kunne øke faren for koordinert adferd mellom aktørene. Dette kan videre bidra til høyere priser til forbrukere.
Dagligvaretilsynet, som håndhever lov om god handelsskikk, ble opprettet 1. januar 2021. Tilsynet vil arbeide for større åpenhet i verdikjeden for mat. Loven slår blant annet fast at partene skal gi hverandre den informasjonen som kreves for å skjønne hva avtalen betyr for dem. Dette kan for eksempel være informasjon om grunnlaget for beregning av rabatter. Loven krever videre at avtalene som inngås mellom partene skal være skriftlige og klare, og at det ikke kan gjøres ensidige endringer i avtalen. Loven og tilsynet er imidlertid nytt, og det er derfor for tidlig å konkludere om effektene av tilsynets arbeid. Før det eventuelt kan bli aktuelt med ytterligere tiltak, bør loven få virke en stund, samt at Dagligvaretilsynet får samlet relevant erfaring.
Representanten viser også til den internasjonale krisen som følge av Russlands invasjon av Ukraina, og at dette har medført høyere matvarepriser. Jeg har stor forståelse for at dette er utfordrende, særlig for dem som allerede er i en vanskelig økonomisk situasjon. Dagligvareprisene påvirkes imidlertid av mange faktorer, blant annet priser på råvarer, lønn, faste kostnader og valutakurser. I tillegg spiller konkurransesituasjonen i hvert ledd en rolle for prisen forbruker får i butikk. Hvorvidt en kostnadsøkning fullt ut videreføres til forbruker avhenger blant annet av konkurransen mellom aktørene i hele verdikjeden for mat.
Store deler av prisøkningen den senere tid kan skyldes reelle kostnadsøkninger for dagligvarekjedene, og er noe som trolig hadde kommet uavhengig av konkurransesituasjonen. Spesielt for i år, er at både kunstgjødselsprisene, transportkostnadene og energiprisene har økt samtidig.
Arbeidet med konkurransen i verdikjeden for mat er et pågående arbeid, og noe regjeringen vil rette stor oppmerksomhet mot også i tiden fremover. Vi er i gang med å vurdere den videre oppfølgingen av tiltak. I mitt møte med konkurransedirektøren forrige uke ba jeg om en vurdering av hvilke eventuelle nye tiltak og verktøy Konkurransetilsynet trenger for å øke konkurransen i markedet. Det er imidlertid for tidlig å si noe konkret om oppfølgingen på nåværende tidspunkt. Jeg er åpen for å vurdere nye virkemidler, og er opptatt av å involvere Stortinget på en god måte. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på en egnet måte om oppfølgingen av de øvrige vedtakene.