Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden ta grep for at Norge samkjører praksis med øvrige europeiske land knyttet til felles regelverk for selmonterte sporingsmekanismer på fugl, hvor norsk praksis nå er strengere enn de andre lands og bryter med hensikten i EUs forsøksdyrdirektiv om like regler og vilkår mellom landene?
Begrunnelse
Mange av våre fuglebestander er sterkt redusert, og den norske rødlisten i 2021 viser at situasjonen forverres. Kunnskap om hvor artene finner næring, deres trekk- og leveområder gjennom året er mangelfull. Det hindrer bruk av gode forvaltningsgrep for å motvirke artstapet. Det haster med å skaffe bedre kunnskap spesielt om truede fuglearter.
Sporingsteknologi har gitt bevaringsrettet forskning på fugler nye muligheter de siste 30 årene. Forskningen har gitt avgjørende kunnskap for forvaltningen av sårbare og truede arter, f.eks. dverggås. Sporing av noen få dverggjess knekte her koden for å løse bestandens problemer, med en aktiv forvaltning, internasjonalt samarbeid og vern av våtmarkene arten bruker i inn- og utland, som resultat. Bestanden har økt og tiltakene har foreløpig hindret arten fra utryddelse i Norge.
Fra 2019 har behandlingen av søknader om feltforsøk innen bevaringsrettet forskning med sporingsmekanismer i Norge blitt betydelig endret. I praksis har Mattilsynet forbudt all instrumentering med enheter som festes med seletøy eller stropper på fugler, som for mange arter er eneste alternativ. Den nye praksisen skiller seg vesentlig fra EU-landenes, da Mattilsynet brått tolker regelverket strengere. At Mattilsynet i Norge står isolert i sin vurdering illustreres godt i et stort internasjonalt forskningsprosjekt på svarttrost (ICARUS) med 17 EU-land der prosjektdeltakerne i Norge måtte avstå, da Norge (ved Mattilsynet) som eneste land ikke ga tillatelse til instrumenteringen.
Det er avgjørende for internasjonalt forskningssamarbeid at metoder vurderes likt i forhold til dyrevelferd og forsøksdyrregelverk i EU og Norge. Dette er hovedbegrunnelsen for at direktiv 2010/63/EU ble en del av EØS-avtalen i 2014 og inkorporert i norsk forsøksdyrforskrift.
Forskjellen i EU og Norge når det gjelder risikovurdering av og tillatelser til forskning med selemonterte enheter rammer mange norske fugler på rødlisten. Norge benytter ikke lenger beste tilgjengelige teknologi for å skaffe tilveie avgjørende kunnskap for å sikre sårbare og truede fuglearter. Det er derfor viktig å få klarhet i om Mattilsynets praksis er i tråd med EØS-avtalen, og om statsråden vil sørge for at Mattilsynets vurderingspraksis justeres i forhold til felles regelverk i EØS og EU.