Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1547 (2021-2022)
Innlevert: 11.03.2022
Sendt: 11.03.2022
Besvart: 25.03.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Hva vil regjeringen gjøre for at den nye organiseringen av Statped ivaretar målsettingen om kompetanse tettere på spesielt ute i kommuner og fylker der behovet for slik kompetanse er størst?

Begrunnelse

Det er et mål at spesialpedagogisk kompetanse skal være "tettere på" barnehager og skoler. Omorganisering av Statped er et ledd i dette. Det må forutsettes at dette innebærer at Statpeds aktiviteter i størst mulig grad legges til de ulike regioner rundt om i landet. Det er forhold ved den nye organisasjonsmodellen som kan tyde på at regionale ressurser reduseres og at for store ressurser sentraliseres i Oslo.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg takker representanten for spørsmålet om Statped og om den nye organiseringen av Statped vil ivareta målsettingen om at kompetansen skal være tettere på barna og elevene.
Statped er en statlig spesialpedagogisk tjeneste for kommuner og fylkeskommuner. Statped skal være en landsdekkende, flerfaglig virksomhet som skal gi tjenester og kompetanse på små og særlig spesialiserte fagområder. Statped gjennomgår en omstilling fram til 2024. Dette med bakgrunn i at de skal utvikle seg som en statlig støttetjeneste for kommuner og fylkeskommuner i deres arbeid for at barn, unge og voksne med varige og omfattende behov for særskilt tilrettelegging får gode, tilpassede barnehage- og opplæringstilbud i inkluderende fellesskap. Kommuner og fylkeskommuner skal ha lik tilgang til tjenester fra Statped, og av lik kvalitet.
Omstillingen av Statped har sin bakgrunn i Meld. St. 6 (2019-2020), Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO som ble behandlet i Stortinget 24. april 2020. Et sentralt mål er at kompetansen skal komme tettere på barna og elevene. For å få til dette, er det nødvendig å bygge opp mer kompetanse i kommuner og fylkeskommuner, slik at de som jobber tett på barn og unge i det daglige kan fange opp og følge opp behovene raskt. Vi er derfor i gang med å utvikle et varig kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis for ansatte i barnehager, skoler, PPT og andre i laget rundt barnet og eleven i kommunene. Vi jobber også med tiltak for å styrke det tverrfaglige samarbeidet, slik at den samlede kompetansen i kommuner og fylkeskommuner kan utnyttes bedre.
Statpeds spisskompetanse skal altså utnyttes enda bedre ved å prioritere tjenesteområder der vi ikke kan forvente at kommuner og fylkeskommuner har eller bygger egen kompetanse. De nye rammene for Statped skal gi en tydeligere avgrensning av Statpeds tjenester og mer likeverdige tjenester uavhengig av hvor du bor. Budsjettreduksjonen som følge av Statpeds omstilling, blir brukt til kompetanseheving av de som jobber tett på barn og unge i barnehager og skole, herunder er det bevilget midler til videreutdanning i spesialpedagogikk.
Vi har nær kontakt med Statped om omstillingen og om hvor de skal være lokalisert. Statped skal fortsatt ha kontorer og kompetanse i ulike deler av landet, og andelen ansatte i Oslo skal ikke øke. Den nye organisasjonsmodellen til Statped skal virke fra 1. mai 2022, og organisasjonsmodell skal ivareta utvikling av spisskompetanse og flerfaglig samarbeid i en landsdekkende tjeneste. Statpeds faglige virksomhet skal organiseres på tvers av og uavhengig av tidligere regioninndeling for å sikre at spisskompetansen når fram til alle brukere, uavhengig av Statpeds kontorplasseringer.