Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1563 (2021-2022)
Innlevert: 13.03.2022
Sendt: 14.03.2022
Besvart: 21.03.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Hvilken strategi og milepælsplan legger regjeringen til grunn for å nå utslippskravene for offshoreflåten i 2030, hvor mange offshore fartøy i antall skal være nullutslippsfartøy i 2030 for at målet ansees nådd, og hvor mye fornybar kraft er det planlagt skal gå med til produksjon av ammoniakk og andre bunkersalternativer?

Begrunnelse

Innen 2030 skal utslippene fra innenriks sjøfart og fiske i Norge halveres. For offshoreflåten er det vedtatt nullutslipp fra 2030. Sjøfartsdirektoratet får fremdeles byggemeldinger for nye skip som skal ha en levetid på 20 til 30 år, uten at det er lagt opp til lav- eller nullutslippsteknologi. For å få utslippene ned må vi bygge om og bygge nytt, og vi må ta i bruk tilgjengelig teknologi. I dag er to av tre nybygg i ordreboka konvensjonelle skip som skal operere på fossilt drivstoff. Å velge grønn teknologi er frivillig for redere som skal bygge nye skip.
Utslipp fra offshorefartøy er ca. 1 mill. tonn CO2, hvorav ca. 700 000 tonn CO2 stammer fra skip som oppholdt seg mer enn 80 prosent av tiden i Norges økonomiske sone (NØS). Offshorefartøyene stod for ca. 26 prosent av alle utslipp fra innenriks sjøfart (ekskludert fiske). Utslippene inkluderer ikke utslipp i havn, som kan inkludere utslipp fra fartøy i internasjonal fart.
Skipskategorien offshorefartøy består av to typer fartøy, forsyningsfartøy og andre spesialfartøy tilknyttet offshorevirksomhet, slik som ankerhåndterere, konstruksjonsfartøy, rørledningsfartøy, kabelleggere, og dykkerfartøy.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Grønn omstilling i skipsfarten vil spille en viktig rolle på vei mot å nå klimamålene i 2030 og 2050. Dette vil henge tett sammen med omstillingen til en sirkulær, fornybar og bærekraftig økonomi de nærmeste årene og gjøre oss mindre avhengig av petroleum til transportsektoren.
Hurdalsplattformen legger opp til en tydelig satsing på grønn omstilling av skipsfarten og økonomien for øvrig. Grønn skipsfart er med dette et høyt prioritert satsningsområde for regjeringen. Vi har en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Om vi skal få til å halvere utslippene fra innenriks skipsfart innen 2030 må politikken bidra til å øke omstillingstakten i næringene betydelig. Det tar ofte 3–5 år å realisere prosjekter, og dette gjelder både nybygg og ombygging av skip. Å oppnå halveringsambisjonen for 2030 avhenger av at ny politikk med kraftfulle satsinger vedtas i inneværende regjeringsperiode. Dette omfatter også innenriks utslipp fra offshoreflåten. Utslippsberegninger gjort av DNV basert på AIS-data indikerer at offshorefartøyene stod for om lag 25 % av utslippene fra innenriks sjøfart og fiske i 2020. Da dette utgjør en vesentlig del av utslippene, har regjeringen i Hurdalsplattformen varslet at regjeringen vil stille krav til lavere utslipp fra offshoreflåten, og helt spesifikt at vi vil stille krav til lavutslippsløsninger fra 2025 og nullutslipp fra 2030 til offshore supply-skip.
Klima- og miljødepartementet har fått utarbeidet et faglig underlag fra Sjøfartsdirektoratet som vurderer mulige lav- og nullutslippskrav for offshoreflåten. I det videre arbeidet er det behov for å belyse nærmere økonomiske, konkurransemessige og sikkerhetsmessige aspekter ved kravstilling. Det må også sikres at krav stilles i tråd med havretten og EØS-retten.
Klima- og miljødepartementet har igangsatt et arbeid for å følge opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 831: Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en nasjonal plan for å gjøre land- og ladestrøm, hydrogen, ammoniakk og andre grønne drivstoff tilgjengelig (nr. 831). I dette arbeidet vil det gjøres en vurdering av status for alternative bærekraftige nullutslippsdrivstoff til skipsfarten og behov for tilgjengeliggjøring i lys av ambisjonen om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Utslippene fra offshoreflåten vil inngå i denne vurderingen.