Ove Trellevik (H): Hvilken strategi og milepælsplan legger regjeringen til grunn for å nå utslippskravene for offshoreflåten i 2030, hvor mange offshore fartøy i antall skal være nullutslippsfartøy i 2030 for at målet ansees nådd, og hvor mye fornybar kraft er det planlagt skal gå med til produksjon av ammoniakk og andre bunkersalternativer?
Begrunnelse
Innen 2030 skal utslippene fra innenriks sjøfart og fiske i Norge halveres. For offshoreflåten er det vedtatt nullutslipp fra 2030. Sjøfartsdirektoratet får fremdeles byggemeldinger for nye skip som skal ha en levetid på 20 til 30 år, uten at det er lagt opp til lav- eller nullutslippsteknologi. For å få utslippene ned må vi bygge om og bygge nytt, og vi må ta i bruk tilgjengelig teknologi. I dag er to av tre nybygg i ordreboka konvensjonelle skip som skal operere på fossilt drivstoff. Å velge grønn teknologi er frivillig for redere som skal bygge nye skip.
Utslipp fra offshorefartøy er ca. 1 mill. tonn CO2, hvorav ca. 700 000 tonn CO2 stammer fra skip som oppholdt seg mer enn 80 prosent av tiden i Norges økonomiske sone (NØS). Offshorefartøyene stod for ca. 26 prosent av alle utslipp fra innenriks sjøfart (ekskludert fiske). Utslippene inkluderer ikke utslipp i havn, som kan inkludere utslipp fra fartøy i internasjonal fart.
Skipskategorien offshorefartøy består av to typer fartøy, forsyningsfartøy og andre spesialfartøy tilknyttet offshorevirksomhet, slik som ankerhåndterere, konstruksjonsfartøy, rørledningsfartøy, kabelleggere, og dykkerfartøy.