Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1569 (2021-2022)
Innlevert: 14.03.2022
Sendt: 14.03.2022
Besvart: 23.03.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Mener ministeren det er forsvarlig at UDI inngår avtale om flyktningmottak med en eier som er dømt for å utnytte mennesker i en sårbar situasjon, og hvilke kontrollmekanismer er på plass for å sikre gode arbeidsvilkår for ansatte og trygghet for beboere på mottak?

Begrunnelse

Forrige uke ble det kjent at Nautnes fiskevær i Øygarden er et av stedene som skal ta imot flyktninger fra Ukraina. Det er eid av Ove Forstrønen som så sent som i februar ble dømt i lagmannsretten for utnyttelse av arbeidskraft på stedet.
Justisdepartementet har uttalt at:

«Departementet legger til grunn at det er skikkelige arbeidsforhold på mottakene med en bemanning som er egnet til å innkvartere mennesker som søker beskyttelse i Norge. Dette skal UDI også følge opp med leverandørene».

Regiondirektør Belén Birkenes i UDI uttalte torsdag forrige uke at har strenge krav til ordnede arbeidsforhold i sin konkurranse og at de

«legger til grunn at våre leverandører også overholder dette».

Arbeids- og inkluderingsministeren har også uttalt at

«jeg legger til grunn at det er skikkelige arbeidsforhold på norske mottak med en bemanning som er egnet til å innkvartere mennesker som søker beskyttelse».

Det fremstår lite betryggende at regjeringen bare legger til grunn at forholdene er ordnet og ikke sier tydelig at man ønsker å gjennomgå rutiner. Det er urovekkende å legge til grunn ordnede arbeidsforhold når kontrakten er inngått med en person som er dømt i to instanser for brudd på arbeidsmiljøloven. Det er viktig å sikre at også mottak i en akuttsituasjon har god nok kvalitet, og at både ansatte og de som skal bo på mottakene kan være trygge på at både eiere og andre involverte i mottaksdriften er kvalifiserte og egnede til å få en slik kontrakt.
Vi forventer at justisministeren gjennomgår rutinene og sender er tydelig signal om at standarden på disse mottakene skal være høy og ivareta tryggheten som flyktninger trenger.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping er viktige områder for denne regjeringen. I Hurdalsplattformen slår vi fast at vi vil utarbeide en Norgesmodell med nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser. Vi er i gang med arbeidet med å etablere nye krav som skal styrke det seriøse arbeidslivet og bidra effektivt i kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Denne saken viser hvor viktig arbeidet med Norgesmodellen er.
Det operative ansvaret for drift av asylmottak er delegert fra Justis- og beredskapsdepartementet til Utlendingsdirektoratet (UDI). Dette innebærer at UDI skal lyse ut, inngå kontrakter og følge opp disse kontraktene med driftsoperatørene.
UDI stiller en rekke krav til driftsoperatørene som skal ivareta beboere og ansatte i mottak, for eksempel krav som skal forhindre arbeidskriminalitet og sosial dumping og om fremming av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Alle UDIs krav til driftsoperatørene er regulert i UDIs egne rundskriv som er tilgjengelig på UDIs nettsider.
Som del av det operative ansvaret for mottaksdrift skal UDI kontrollere at asylmottakene driftes i henhold til gjeldende avtale og regelverk, og at driftsoperatørene leverer den tjenesten de har forpliktet seg til.
UDI har også rutiner for kontraktsoppfølging, blant annet med driftsoperatørenes etterlevelse av krav til drift av innkvartering, inkludert krav til trygghet og sikkerhet for beboere, bemanning, arbeidsforhold og med etterlevelsen av arbeidsmiljøloven. UDI foretar løpende veiledning og oppfølging med avtalepartene gjennom hele kontraktsperioden.
Arbeidsmiljølovens bestemmelser regulerer arbeidsforholdene for ansatte ved asylmottak. Loven skal blant annet sikre trygge ansettelsesforhold og arbeidsmiljø. Asylmottak er å anse som tilsynsobjekter for Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynets oppgave er å føre tilsyn med at virksomheter følger de krav som er fastsatt i arbeidsmiljøloven, herunder asylmottak.
Jeg har tiltro til at UDI etterlever min forventing om å ha på plass rutiner for vurderingen av potensielle avtaleparter, og et godt system for å følge opp de leverandørene de inngår en avtale med og deres underleverandører. Videre legger jeg til grunn at Arbeidstilsynet og andre myndigheter som fører tilsyn med asylmottaksdriften følger opp ev. lovstridige forhold med UDI.
Når det gjelder den konkrete saken det vises til i begrunnelsen for spørsmålet har Justis- og beredskapsdepartementet vært i kontakt med UDI som har redegjort for hvordan de følger opp saken. UDI er tydelige på at de mener at det er svært uheldig at en driftsoperatør for asylmottak (HERO) har inngått en avtale med en person som er dømt for å ha utnyttet en utenlandsk arbeidstaker over en seks måneders periode. Hverken UDI eller HERO var klare over dette forholdet da de inngikk avtale om denne akuttinnkvarteringen.
UDI har til tross for den uheldige situasjonen ikke kunnet avdekke saklig grunn for å si opp kontrakten. En dom mot eiendomseieren utgjør etter UDIs vurdering ikke uten videre saklig grunn for oppsigelse av kontrakten. UDI har imidlertid fått dokumentert av HERO hvordan akuttinnkvarteringen skal driftes i avtaleperioden. UDI har bekreftet for departementet at huseieren ikke skal ha noen rolle i drift eller andre forhold knyttet til innkvarteringen. HERO har direkte arbeidsgiveransvar for alle ansatte som skal jobbe på Nautnes og har ansatt en meget kompetent mottaksleder som jobbet i det samme mottaket med Syriske flyktninger i 2015 og som UDI har full tillitt til.
UDI vil fremover følge opp i samsvar med rutiner for kontraktsoppfølging, bl.a. om leverandørenes etterlevelse av krav til drift av akuttinnkvarteringene, inkludert krav til trygghet og sikkerhet for beboere, bemanning, og ikke minst ordnede arbeidsforhold og etterlevelse av AML. UDI foretar løpende veiledning og oppfølging av den enkelte akuttinnkvartering gjennom hele kontraktsperioden.
UDI vil også foreta fysiske besøk til og både meldte og uanmeldte kontroller av den enkelte akuttinnkvartering, etter konkrete risikovurderinger.