Kathy Lie (SV): Viser til forlengelsen av kompensasjonsordningen for tapte billettinntekter for persontogselskapene. Denne ordningen forlenges på tross av at pandemirestriksjonene er avsluttet.
Hvorfor forlenges ikke kompensasjonen for tapte billettinntekter i kulturlivet tilsvarende når folk på samme måte som de reiser mindre kollektivt benytter seg mindre av kulturtilbud, og sektorene har likartede utfordringer?
Begrunnelse
Koronapandemien er offisielt over, og alle begrensninger fra regjeringen er opphevet. Vi skulle derfor tro at krisen i kulturlivet nå er over. Dessverre er ikke dette tilfelle. I nesten to år har en stor og viktig sektor vært mer eller mindre nedstengt, egenkapital er oppbrukt, utstyr er solgt og publikum sitter hjemme, enten av frykt for smitte av omikronvarianten eller fordi vanen med å bestille billetter og å gå på konsert og andre forestillinger ennå ikke er tilbake. Mange sitter også med ubrukte billetter fra utsatte arrangementer, og avventer gjenoppsetningen av disse.
Samtidig har mange utsatt prosjekter som de gjerne vil ha på veien, men det tar gjerne noen måneder å selge nok billetter til å gå med overskudd. Mange av bedriftene i lyd-, lys- og sceneteknikkbedriftene melder også om at de i svært liten grad har blitt kompensert av de ordningene vi hadde fram til restriksjonene ble fjernet og ordningene avviklet. Disse bedriftene er avgjørende for kulturbransjens mulighet til å gjenoppta aktivitet, omsetning og overskudd.