Mona Fagerås (SV): I budsjettavtalen med SV ble det enighet om å bruke handlingsrommet i veinormalen til å minimere tapet av natur og matjord, og å holde utbyggingskostnader og bompenger nede. Men fremdeles planlegger Nye Veier overdimensjonerte og svært miljøfiendtlige motorveiprosjekter, for eksempel E6 over Lågendeltaet og E16 Kløfta-Kongsvinger.
Vil statsråden gi et tydelig signal til Nye Veier og Statens vegvesen om å minimere tapet av natur og redusere klimagassutslipp i tråd med budsjettavtalen?
Begrunnelse
Den forrige regjeringa oppretta et eget aksjeselskap – Nye Veier – utenfor vanlige styringsregler med egne ressurser og egne styringssignal. Dels var dette i strid med allmenne prinsipp for god saksbehandling og planlegging. Dels var det starten på en privatisering av offentlig styring av samferdselsutviklinga i Norge.
Konsekvensene av dette har på kort sikt vært en omfattende planlegging og dels utbygging av vegprosjekt med langt større kapasitet og omfang enn vi i dag trenger – med enorme konsekvenser for miljø og arealbruk.
En forutsetning har vært et ensidig fokus å planlegge og bygge riksveger med 4 felt og 110 km/t. Gjerne uten konseptvalgutredning (KVU) med tilhørende kvalitetssikring av eksterne konsulenter (KS1). Men vanligst uten at andre reelle alternativ som 2/3 felts veg med 90 km/t eller gjenbruk av en forbedra dagens veg – 0+ - blir utreda. Vi viser her til framstående forskere fra TØI og NTNU som støtter denne vurderinga seinest på et seminar i regi av Naturvernforbundet 2. februar i år
Behovet for å se annerledes på vegutbygging stadig blir mer akutt – nå senest aktualisert av siste rapport fra FNs klimapanel. Oppgaven med å gjøre oss mindre avhengig av bil og løsninger som tvinger oss til å bruke bil, blir bare mer og mer påtrengende. Da blir Nye Veier og 4 felts motorveger med 110 km/t gårsdagens løsning. Venter en for lenge med å ta tak i disse problemstillingene, unnlater en å gripe inn i en utvikling som går i feil retning.