Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1580 (2021-2022)
Innlevert: 15.03.2022
Sendt: 15.03.2022
Besvart: 24.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I budsjettavtalen med SV ble det enighet om å bruke handlingsrommet i veinormalen til å minimere tapet av natur og matjord, og å holde utbyggingskostnader og bompenger nede. Men fremdeles planlegger Nye Veier overdimensjonerte og svært miljøfiendtlige motorveiprosjekter, for eksempel E6 over Lågendeltaet og E16 Kløfta-Kongsvinger.
Vil statsråden gi et tydelig signal til Nye Veier og Statens vegvesen om å minimere tapet av natur og redusere klimagassutslipp i tråd med budsjettavtalen?

Begrunnelse

Den forrige regjeringa oppretta et eget aksjeselskap – Nye Veier – utenfor vanlige styringsregler med egne ressurser og egne styringssignal. Dels var dette i strid med allmenne prinsipp for god saksbehandling og planlegging. Dels var det starten på en privatisering av offentlig styring av samferdselsutviklinga i Norge.
Konsekvensene av dette har på kort sikt vært en omfattende planlegging og dels utbygging av vegprosjekt med langt større kapasitet og omfang enn vi i dag trenger – med enorme konsekvenser for miljø og arealbruk.
En forutsetning har vært et ensidig fokus å planlegge og bygge riksveger med 4 felt og 110 km/t. Gjerne uten konseptvalgutredning (KVU) med tilhørende kvalitetssikring av eksterne konsulenter (KS1). Men vanligst uten at andre reelle alternativ som 2/3 felts veg med 90 km/t eller gjenbruk av en forbedra dagens veg – 0+ - blir utreda. Vi viser her til framstående forskere fra TØI og NTNU som støtter denne vurderinga seinest på et seminar i regi av Naturvernforbundet 2. februar i år
Behovet for å se annerledes på vegutbygging stadig blir mer akutt – nå senest aktualisert av siste rapport fra FNs klimapanel. Oppgaven med å gjøre oss mindre avhengig av bil og løsninger som tvinger oss til å bruke bil, blir bare mer og mer påtrengende. Da blir Nye Veier og 4 felts motorveger med 110 km/t gårsdagens løsning. Venter en for lenge med å ta tak i disse problemstillingene, unnlater en å gripe inn i en utvikling som går i feil retning.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Samferdselsdepartementets tildelingsbrev til Statens vegvesen for 2022 er det vist til Stortingets vedtak, hvor regjeringen bes om å sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier AS ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig. Samferdselsdepartementet viser også at vi vil komme tilbake til Statens vegvesen om videre oppfølging av dette.
Statens vegvesen og Nye Veier AS legger allerede i dag vesentlig vekt på bærekraftsvurderinger, herunder arealbeslag, virkninger på natur og miljø samt klimavirkninger gjennom plan- og gjennomføringsprosessen av veiprosjekter. Det gjøres samfunnsøkonomiske analyser i alle veiprosjekter gjennom planprosesser etter plan- og bygningsloven. I slike analyser vurderes både prissatte og ikke prissatte konsekvenser, herunder klima og andre miljøkonsekvenser.
Jeg vil i den videre styringsdialogen med Statens vegvesen følge opp hvordan handlingsrommet i veinormalene brukes for å sikre at tapet av matjord og natur ved utbygging av veiprosjekter blir så lavt som mulig.
Nye Veier AS er et aksjeselskap underlagt aksjelovens regler. Det er styret som har det overordnede ansvaret for forvaltningen av selskapet, mens ledelsen er ansvarlig for daglig drift. Som eier av Nye Veier AS, har jeg klare forventninger til at selskapet arbeider aktivt med ansvarlig virksomhet i tråd med forventningsområdene i Eierskapsmeldingen, jf. Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskapning. Ansvarlig virksomhet og aktsomhetsvurderinger er et prioritert mål i eieroppfølgningen. I eierdialogen fremover vil jeg særskilt følge opp hvordan selskapet arbeider med slike vurderinger, for å sikre at klima- og miljøhensyn ivaretas i de ulike veiutbyggingsprosjektene.