Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1607 (2021-2022)
Innlevert: 17.03.2022
Sendt: 18.03.2022
Besvart: 24.03.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Vil statsråden sørge for at all relevant informasjon om krafthandel som angår Norge fra kraftbørser vi benytter oss av gjøres tilgjengelig for innbyggerne på en måte som er gratis og brukervennlig?

Begrunnelse

Som olje- og energiministeren nok har merket har de raskt voksende strømprisene den siste tiden ført til en nyvunnen interesse hos mange for å sette seg inn i kraftsystemet og strømprisenes utvikling. Mange var også engasjert i dette tidligere. Ønsket om lett tilgjengelig og god informasjon er stort, og mange ønsker å følge med på utviklingen over tid og forskjellen mellom ulike prisområder. En av kildene til god informasjon har vært dataportalen til den nordiske børsen for omsetning av elektrisk kraft, Nordpool. Nordpool, som i sin tid ble etablert av Statnett men nå i hovedsak er privateid, har hatt lett tilgjengelig og god informasjon om historiske priser og utviklingen over tid. De har også hatt informasjon om kjøp og salg, utvikling i kapasitet med mer. Til fleres fortvilelse ble svært mye av dette nylig lagt bak betalingsmur, med prisen 600 euro - dvs. 6 000 norske kroner, i året. Dette er viktig informasjon om hvordan våre felles kraftressurser forvaltes på markedet. EUs reviderte elmarkedsdirektiv er innlemmet i EØS-avtalen og slår fast at man skal ha et forbrukerorientert system og viktigheten av forbrukerbeskyttelse. Muligheten til enkelt og greit få innsyn i hvordan kraften forvaltes må nødvendigvis følge av dette. Det kan ikke komme an på størrelsen på lommeboka di. Selv om Solberg-regjeringen privatiserte NordPool håper jeg statsråden ser viktigheten av at all infoen de samlet på sin dataportal finnes gratis tilgjengelig for innbyggerne.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen er opptatt av at vi har et velfungerende sluttbrukermarked for strøm i Norge. Det skal være enkelt å være forbruker i markedet, og en viktig forutsetning er at forbrukere har god nok informasjon til å kunne ta gode valg.
Jeg er enig med representanten i at forbrukere skal ha tilgang til relevant informasjon på en brukervennlig og lett tilgjengelig måte. Regjeringen arbeider derfor for et mer velfungerende sluttbrukermarked for strøm og vurderer flere tiltak som skal legge til rette for dette. I dette arbeidet vil vi blant annet se på hvordan forbrukere kan få tilgang til relevant informasjon på best mulig måte. For øvrig vil jeg legge til at Statnett tilbyr informasjon, tall og data fra kraftsystemet på sine nettsider.