Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1612 (2021-2022)
Innlevert: 18.03.2022
Sendt: 18.03.2022
Besvart: 24.03.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvor lang er gjennomsnittlig saksbehandlingstid for registrering av Ukrainske flyktninger under den kollektive beskyttelsesordningen, og hvilke grep gjør regjeringen for å redusere saksbehandlingstiden?

Begrunnelse

Ukrainske flyktninger har nå fått kollektiv beskyttelse i Norge, med den konsekvens at deres asylsøknader ikke behøver å underlegges den samme individuelle saksbehandlingen som ved ordinære asylsøknader.
Det er derfor av interesse å få vite hvor lang den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for en Ukrainsk flyktning er pr. i dag. Videre er det også ønskelig å få vite hvilke grep regjeringen eventuelt gjør for å korte ned saksbehandlingstiden i disse sakene.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Regjeringen innførte ved kongelig resolusjon 11. mars 2022 ny bestemmelse i utlendingsforskriftens § 7-5a som gir grunnlag for at personer fordrevet fra Ukraina kan gis midlertidig kollektiv beskyttelse etter utlendingsloven § 34. Bestemmelsen gjelder for ukrainske borgere bosatt i Ukraina før 24. februar 2022, tredjelandsborgere eller statsløse som har fått internasjonal beskyttelse eller tilsvarende nasjonal beskyttelse i Ukraina innen samme tidspunkt, eller nære familiemedlemmer av disse personene. Tillatelsen danner ikke grunnlag for permanent opphold, men kan fornyes dersom situasjonen i Ukraina vedvarer.
Politiets utlendingsenhet (PU) har ansvaret for å registrere personer som søker beskyttelse i Norge. Politiet har tilpasset registreringsprosessen av asylsøkere som er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse, jf. utlendingsloven § 34, for å øke effektiviteten. Selve prosessen med registrering av asylsøknaden tar normalt et par timer, og saken ekspederes fra politiet til Utlendingsdirektoratet (UDI) for vedtak uten opphold.
Grunnet det høye antallet som søker beskyttelse i Norge er det press på registreringskapasiteten ved Nasjonalt ankomstsenter i Råde og registreringsstedene i politidistriktene. Dette har betydning for tiden det tar fra personen ankommer registreringsstedet til asylsøknaden er ferdig registrert.
Etter at søknaden om beskyttelse er registrert ekspederes den til UDI for vurdering av om personen fyller vilkårene for beskyttelse. Siden det er innført midlertidig kollektiv beskyttelse vil de fleste sakene kunne behandles svært raskt. UDI benytter moderne teknologi ved vedtaksfattingen som reduserer saksbehandlingstiden. UDI har opplyst at de første vedtakene som er fattet etter bestemmelsen vil sendes ut i disse dager.
Det føres ikke statistikk på gjennomsnittlig tidsbruk for registrering av asylsøknader, men UDI fører statistikk over saksbehandlingstid fra registreringstidspunktet og frem til vedtak er fattet. Først etter at det er fattet vedtak etter bestemmelsen i et visst omfang vil UDI kunne utarbeide statistikk over saksbehandlingstiden for disse sakene.
Regjeringen iverksetter nå også flere tiltak for å redusere saksbehandlingstiden for personer fordrevet fra Ukraina.
For å redusere tiden frem til registreringen arbeides det bl.a. med å øke registreringskapasiteten på Nasjonalt Ankomstsenter i Råde. Blant tiltakene som forventes å ha størst effekt er omdisponering av over 100 årsverk fra politidistriktene på Østlandet og etablering av 20 nye samtalerom. I tillegg så ble det fra onsdag 16. mars åpnet for registrering hos politiet i alle politidistrikter utenfor Østlandsområdet. Kapasiteten i politidistriktene vil øke fortløpende de neste ukene.
For å redusere saksbehandlingstiden i UDI arbeides det med et automatiseringsløp for sakene som er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse. Automatiseringsløpet vil øke saksbehandlingskapasiteten betydelig. Det medfører at tiden fra man har fått registrert søknaden om beskyttelse frem til man får vedtak fra UDI blir kortere, og de som gis midlertidig kollektiv beskyttelse kan raskere bosettes i en kommune.