Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1638 (2021-2022)
Innlevert: 22.03.2022
Sendt: 23.03.2022
Besvart: 31.03.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil statsråden ta initiativ til å rette opp i tilskuddene til 6A-skolene på kort sikt i regjeringens reviderte budsjett for 2022, og vurdere hvordan disse skolene kan få forutsigbare og forsvarlige rammevilkår på lang sikt?

Begrunnelse

De såkalte «6A-skolene» inkluderer en rekke kunstskoler, enkelte bibelskoler og Norsk Yrkesdykkerskole. Dette er skoler som retter seg mot personer som har fullført videregående opplæring og tilbyr en undervisning som supplerer de offentlige utdanningstilbudene.
Satsene for tilskudd til disse skolene, med unntak av Norsk Yrkesdykkerskole, er basert på tre av satsene for frittstående videregående skoler. De tre satsene er de samme som for utdanningsprogram for studiespesialisering, idrettsfag og musikk, dans og drama. Satsene til 6A-skolene er innrettet slik at de mottar 75% av det som har vært rapportert som utgifter ved disse programmene i offentlig skole to år tilbake, altså i 2020.
I statsbudsjettet for 2022 ble tilskuddssatsene for kap.6A-skolene i utgangspunktet beregnet som normalt, men Kunnskapsdepartementet valgte å gjøre fradrag for koronakompensasjon til offentlig skole fordi man antok at 2020 hadde vært et unormalt driftsår i offentlig skole med ekstra høye utgifter. Resultatet ble en kraftig nedgang i støttesatsene blant annet for kap.6A-skolene som er kunstskoler. Departementet varslet derfor i fremleggelsen av statsbudsjettet at de ville gå gjennom tilskuddsgrunnlaget og undersøke om det var urimelige utslag i tilskuddsberegningen.
Både departementet og friskoleorganisasjonene har sørget for å få utredet dette. Etter hva vi har fått videreformidlet, har dette avdekket at offentlig skole ikke hadde unormalt høye utgifter i 2020, men i stedet unormalt lave utgifter i dette året. Dette har ledet til unormalt lave støttesatser for kap.6A-skolene i 2022 og disse har blitt ytterligere redusert fordi man antok at offentlig skole hadde kunstig høye kostnader i 2020 og derfor har gjort fratrekk for koronakompensasjon til offentlig skole i beregning av tilskuddet til kap.6A-skolene i 2022.
Nedgangen i støttesatsene har skapt en vanskelig situasjon for kap.6A-skoler som er kunstskoler, og som har forpliktelser ovenfor studentene om å levere en opplæring av høy kvalitet. Det er viktig å sikre forutsigbare rammevilkår for disse læringsmiljøene som blant annet bidrar til høy kvalitet i norsk kunstproduksjon.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Skoler godkjent etter kapittel 6A i friskoleloven får statstilskudd tilsvarende 75 pst. av en tilskuddssats per elev i offentlig skole. Kapittel 6A omfatter rundt 30 skoler, primært bibelskoler, enkelte kunstskoler og Norsk Yrkesdykkeskole. Skolene får tilskudd over kap. 228, post 72 diverse skoler som gir yrkesretta opplæring.
Satsene for tilskudd til de fleste private skoler bygger på de gjennomsnittlige utgiftene i den offentlige skolen, to år tilbake i tid. Tall fra SSBs rapporteringssystem KOSTRA viser at kommunesektoren gjennomgående hadde lavere utgifter til grunnopplæringen i 2020, sammenlignet med 2019. Mange av tilskuddssatsene for private grunn- og videregående skoler blir dermed redusert i 2022 som følge av endringer i tilskuddsgrunnlaget.
Satsene for tilskudd til 6A-skolene, med unntak av Norsk Yrkesdykkerskole, er basert på tre av satsene for private videregående skoler. Disse er hhv. sats for studiespesialisering, idrettsfag og musikk, dans og drama. Satsene ble redusert med mellom 4 og 6,8 pst. fra 2021 til 2022.
Det er en normalsituasjon for offentlige skoler å oppleve at budsjettene svinger noe. Likevel skjønner jeg at nedgangen i satsene i 2022 kan oppleves som krevende for enkelte private skoler. Før jul ga departementet Utdanningsdirektoratet i oppdrag å blant annet vurdere årsakene til endringen i tilskuddsgrunnlaget for private skoler i 2022. Departementet har mottatt rapporten og den vil være et viktig grunnlag for departementets videre vurdering av saken.