Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1649 (2021-2022)
Innlevert: 23.03.2022
Sendt: 24.03.2022
Besvart: 31.03.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Ble det vurdert om det var informasjon som er skjermingsverdig etter sikkerhetsloven § 5-1 jf. § 1-5 i oversikten over hvilke politiansatte som betaler sin medlemskontingent i NNPF ved lønnstrekk før beslutningen om innsyn ble truffet?

Begrunnelse

Det vises til mitt spørsmål nr. 1482 av 07.03.22 og statsrådens svar på spørsmålet av 15.03.22. Statsråden viser i sitt svar til regelen om unntak fra innsyn i opplysninger som er underlagt taushetsplikt, jf. offentleglova § 13 første ledd, og at taushetsplikt etter sikkerhetsloven kun gjelder gradert informasjon, jf. sikkerhetsloven § 5-4 annet ledd.
Spørsmålsstiller vil på den bakgrunn vise til sikkerhetsloven § 5-1 som lyder:

«Informasjon er skjermingsverdig dersom det kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser at informasjonen blir kjent for uvedkommende, går tapt, blir endret eller blir utilgjengelig.»

Det vises videre til uttalelsen om bestemmelsen i Prop. 153 L (2016-2017):

«Bestemmelsen etablerer begrepet skjermingsverdig informasjon som en samlebetegnelse på all informasjon som skal beskyttes etter loven. Begrepet utvides sammenlignet med tidligere sikkerhetslov. I motsetning til tidligere lov, da det utelukkende var konfidensialitetsbehov som skulle vurderes, skal nå også integritets- og tilgjengelighetsbehov inngå som kriterier i verdivurderingen av informasjonen. Det må vurderes hvilke konsekvenser det vil kunne få for nasjonale sikkerhetsinteresser dersom informasjonen blir kjent for uvedkommende, blir endret av uvedkommende eller er utilgjengelig for personer eller informasjonssystemer som har tjenstlig og lovlig behov for tilgang.»

Det vises videre til Prop. 153 L (2016-2017) kapittel 6 om lovens formål og virkeområde. Av disse forarbeidene til loven fremgår det at eksempelvis virksomheten til Politiets sikkerhetstjeneste faller innenfor definisjonen i sikkerhetsloven § 1-5 og at informasjon om PST følgelig er skjermingsverdig etter § 5-1.
Det vises videre til regelen om virksomhetens plikt til å beskytte skjermingsverdig informasjon i sikkerhetsloven § 5-2 første ledd bokstav a. Bestemmelsen pålegger virksomheten plikt til å ha et forsvarlig sikkerhetsnivå for skjermingsverdig informasjon, slik at informasjonen ikke blir kjent for uvedkommende.
Det er på den bakgrunn ønskelig å få vite om det ble vurdert hvor vidt det i de opplysningene det ble gitt innsyn i var informasjon som er skjermingsverdig etter sikkerhetsloven § 5-1 jf. 1-5, som departementet da plikter å beskytte etter sikkerhetsloven § 5-2.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det følger av sikkerhetsloven § 5-2 at virksomheten skal sørge for et forsvarlig sikkerhetsnivå for skjermingsverdig informasjon, og av § 5-3 første ledd følger at en virksomhet som tilvirker informasjon, skal sikkerhetsgradere og merke informasjonen dersom det kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser om den blir kjent for uvedkommende. Graderingen skal da skje i samsvar med § 5- 3 første ledd annet punktum.
Som tidligere nevnt var ingen dokumenter i denne saken gradert eller merket som skjermingsverdige. Jeg har tillit til at Politidirektoratet sørger for en forsvarlig beskyttelse av skjermingsverdig informasjon i henhold til sikkerhetsloven § 5-2.
Svaret på dette spørsmålet mener jeg for øvrig også går fram av mitt brev 15. mars i år, som var svar på spørsmål nr. 1482 fra representanten Amundsen.