Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1651 (2021-2022)
Innlevert: 23.03.2022
Sendt: 24.03.2022
Besvart: 04.04.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Har regjeringen planlagt noen tiltak for å bremse veksten i kommersielle legetjenester?

Begrunnelse

De siste årene har vi sett en eksplosiv vekst i helprivate legetjenester. Flere selskaper har slått seg opp med profittsøkende investorer i ryggen. Det er betryggende å høre at Statsråden ser på utviklingen med bekymring, og at regjeringen ikke ønsker et todelt helsevesen og at «å satse på helprivate helsetjenester under en rødgrønn regjering, kan du ikke forvente å få hjelp til» som statsråden formulerte seg i Dagens Næringsliv.
Flere av disse selskapene har sikret seg stor vekst under pandemien blant annet gjennom koronatesting på oppdrag fra det offentlige. Nå ser vi igjen at det offentlige vender seg til disse kjedene for bistand: I Ullensaker har Dr. Drop-in fått oppdrag å bistå i mottaket av de ukrainske flyktningene.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Regjeringen jobber for en sterk offentlig helsetjeneste, styrt av felleskapet og finansiert over skatteseddelen. Det er avgjørende i kampen mot økte sosiale og geografiske forskjeller og mot en todeling av helsetjenesten. Kommersielle brukervalg var en ønsket strategi fra Høyre-regjeringen, og har gått på bekostning av å styrke den offentlige helsetjenesten. Resultatet har blitt en voksende privat sektor. Vi skal bruke fellesskapets ressurser på gode og tilgjengelige offentlige tilbud der du bor.
Kommunene skal tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester til dem som oppholder seg i kommunen, herunder også allmennlegetjenester. Dette følger av helse- og omsorgstjeneste-loven § 3-1. Kommunene står fritt til om de velger å gjøre dette i egen regi eller velger å anskaffe dette fra andre offentlige eller private tjenesteytere. I § 3-1 femte ledd er dette tydeliggjort. Uavhengig av om kommunen velger å drifte tjenestene selv, eller kjøpe disse tjenestene av andre, er det kommunen som står ansvarlig for at tjenestene er forsvarlige og i samsvar med lovgivningen. Ved kjøp av tjenester må kommunene forholde seg til krav for tjenestekjøp som følger av lov om offentlige anskaffelser.
Samtidig er regjeringen, som representanten påpeker, opptatt av at vi ikke bidrar til en todelt helsetjeneste, hverken for innbyggerne eller for dem som arbeider der. En velfungerende fastlegeordning er da nødvendig. Regjeringen skal fortsette arbeidet med å styrke fastlegeordningen slik at rekruttering og stabil legedekning sikres over hele landet. Dette er en av våre viktigste oppgaver.
Jeg følger også nøye med på den videre utviklingen av Norgesmodellen som regjeringen omtalte i Hurdalsplattformen, der vi ønsker en innsats for å fremme det trygge og seriøse arbeidslivet og bevare den norske arbeidslivsmodellen. Vi vil hente inspirasjon fra eksisterende innkjøpsmodeller som statlige, fylkeskommunale og kommunale oppdragsgivere anvender i offentlige anskaffelser, samt gjennomføre innspillsmøter med partene i arbeidslivet. Det er åpnet for at de som ønsker det allerede nå kan komme med skriftlige innspill til arbeidet.