Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1676 (2021-2022)
Innlevert: 25.03.2022
Sendt: 25.03.2022
Besvart: 31.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Vil statsråden klargjøre gi Avinor en instruks fra departementet om å ta ansvar for forurensingen, som sørger for at Avinor umiddelbart får på plass en trygg, langsiktig vannforsyning til beboerne?

Begrunnelse

Det har i en årrekke vært utfordringer knyttet til vannforsyningen for beboere ved Flesland.
Helserisikoen som beboerne utsettes for knytter seg til brannøvelser ved lufthavnen.
Allerede i rapporten Miljøtekniske grunnundersøkelser på Flesland, 2012 ble det slått fast at det dreide seg om betydelig jordforurensing og markert avrenning av forurenset vann.
Hovedfunnene i rapporten viste stor mobilitet på PFAS-kjemikaliene i overflate- og grunnvann. Det kom videre fram at det var flyttet på forurensede masser. Også biotarapporten fra 2012 viste kraftig forurensning med PFOS og andre PFAS-forbindelser i vannlevende dyr rundt Flesland, noe som burde understreke en alvorlig situasjon også for naboer til lufthavnen.
I Avinors egen sårbarhetsanalyse ble Flesland løftet fram som en av lufthavnene med høyest sårbarhet ved forurensning.
Etter at Miljødirektoratet påla Avinor å kartlegge vannet ved flere flyplasser, viste det seg at også et tidligere «trygt» område var forurenset.
Beboerforeningen har levert innspill om at Avinor har gjort en mangelfull sikring av deponi/fyllplass med avrenning av skadelige stoffer ut i grunnvann og overflatevann, at det er lagt masser i deponi/fyllplass etter bruk av skadelige stoffer ved brannøvelse/vask og at det er mangel på varsling etter naboloven.
Avinor har hele tiden visst at mange beboere ved Flesland kunne være berørt, og at det hastet å få oversikt og kontroll på forurensningen for å unngå uønsket risiko.
Viktige prinsipper som føre-var og forurenser betaler, er i liten eller ingen grad fulgt av Avinor ved Flesland. Alvorlighetsgraden forsterkes av at saken har fått pågå over så lang tid.
I stedet for å rydde opp, framstår det åpenbart at Avinor konsekvent har gjort så lite som mulig, halt ut tiden og forsøkt å presse beboere til forlik som ikke er i deres interesse.
Avinor plikter å sikre sitt deponi/utfylling. Når det ikke er gjort på en fagmessig måte, har selskapet ved dets eier Samferdselsdepartementet ansvar for de skader som oppstår, og som følge av manglende varsel av beboerforeningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: PFAS er gruppe fluorholdige tilsetningsstoffer, der flere av dem brytes svært sakte ned i naturen og kan være helseskadelige. Det kommer stadig fram ny kunnskap på dette området. PFAS-forurensningene på lufthavnene i Avinor AS (Avinor) er alvorlige. Jeg har stor forståelse for den uroen og usikkerheten denne saken skaper hos naboer til lufthavnene.
Avinor er organisert som et heleid statlig aksjeselskap. Det statlige eierskapet i Avinor forvaltes av Samferdselsdepartementet. Etter aksjeloven er det derfor styret som er ansvarlig for forvaltningen av selskapet. Dette innebærer også at det er styret som er ansvarlig for å følge opp saken om PFAS-forurensning på selskapets lufthavner.
Som eier har staten blant annet en forventning om at selskapene med statlig eierandel bidrar til en bærekraftig verdiskaping med utgangpunkt i FNs bærekraftsmål, som bl.a. innebærer at selskapene identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder for de som påvirkes av virksomheten, jf. Meld. St. 8 (2019–2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping og Innst. 225 (2019–2020). Utover dette legger jeg naturligvis også til grunn at selskapet innretter sin virksomhet i tråd med gjeldende lovkrav og annet regelverk på området.
Utfordringene med PFAS-forurensningene har vært et tema i eierdialogen mellom Avinor og Samferdselsdepartementet over flere år. Avinor har vurdert at de samlede kostnadene de nærmeste årene for tiltak i forbindelse med PFAS-forurensning vil utgjøre ca. én milliard kroner, og har gjort en regnskapsmessig avsetning for dette. Jeg er også kjent med at Avinor har dialog med Miljødirektoratet, som er forurensningsmyndighet, om gjennomføring av undersøkelser og tiltak på dette området.
Jeg vil fortsatt ta opp utfordringene rundt PFAS-forurensningene i eierdialogen med Avinor, og jeg legger til grunn at Avinor følger opp pålegg fra myndighetene i denne saken på en god måte.