Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1692 (2021-2022)
Innlevert: 26.03.2022
Sendt: 28.03.2022
Besvart: 07.04.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Hva er begrunnelsen for at de statlige kartleggingsprøvene for 2. trinn er avviklet, når ble dette varslet og hvilke systemer er nå på plass for å sikre at skolene oppfyller sin plikt etter opplæringsloven til å tilby intensivopplæring for elever på 2. årstrinn?

Begrunnelse

Det har i flere år vært gjennomført statlige kartleggingsprøver i 1, 2 og 3. klasse i lesing og regning. 3. trinn har i tillegg hatt en statlig kartleggingsprøve i engelsk.
Formålet med kartleggingsprøvene er å avdekke elever som er under en kritisk grense, og trenger ekstra tilrettelegging. Skolene har en plikt etter opplæringsloven til å gi intensiv opplæring i lesing, skriving og regning i 1-4. trinn, og de statlige kartleggingsprøvene er et viktig verktøy for å identifisere elevene som trenger ekstra hjelp. Det er også et verktøy for skoleeier til å støtte og bistå skoler med større utfordringer, og sikre at plikten til intensivopplæring blir oppfylt.
Det har tidligere blitt varslet at de statlige kartleggingsprøvene i 1. trinn skulle gjøres frivillig, blant annet med begrunnelse at kompetansemålene først gjelder etter 2. trinn. Men nå står det på Utdanningsdirektoratet sine nettsider at også de statlige kartleggingsprøvene på 2. trinn er avviklet.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Kartleggingsprøvene ble innført av Stoltenberg II-regjeringen da prinsippet om tidlig innsats ble introdusert i skolen. Formålet var å hjelpe skolene med å fange opp elever som trenger ekstra hjelp og støtte de første skoleårene. Prøvene har en levetid på 3-4 år og fornyes med jevne mellomrom. Skolene får informasjon om endringer i prøvene fra Utdanningsdirektoratet.
Solberg-regjeringen besluttet i 2018 at det skulle utvikles nye frivillige kartleggingsprøver i lesing og regning på 1. trinn. Disse prøvene er ikke knyttet til kompetansemål, men er basert på forskning om begynneropplæringen og brukes når lærerne vil undersøke om en elev har utfordringer med den første lese- og regneopplæringen.
I 2018 besluttet Solberg-regjeringen også at Utdanningsdirektoratet skulle utlyse oppdrag om å fornye kartleggingsprøvene i lesing og regning på 3. trinn. Disse ble utviklet på bakgrunn av kompetansemål fra 2. trinn og gjennomføringen ble flyttet til høsten. Beslutning om å utvikle nye prøver på 2. trinn ble satt på vent inntil læreplanverket LK20/LK20S var klart.
Da det ble det klart at de nye læreplanene ikke ville inneholde kompetansemål etter 1. trinn, anbefalte Utdanningsdirektoratet at det ikke var behov for nye kartleggingsprøver på 2. trinn. Begrunnelsen for dette var at prøver på 2. trinn kan gi en uheldig målforskyvning av kompetansemålene på 2. trinn. Disse prøvene blir i praksis erstattet av de nye prøvene på 3. trinn.
Departementet ba direktoratet i 2020 om å vente med utvikling av nye prøver på 2. trinn inntil videre. Samtidig ble Udir bedt om å vurdere alternative løsninger for 2. trinn, som for eksempel at prøvene på 1. trinn også kan være tilgjengelige for gjennomføring på 2. trinn.
Utdanningsdirektoratet har utviklet de nye kartleggingsprøver i tråd med de føringene som hele tiden er gitt fra departementet. De nye prøvene blir digitale, og vil erstatte de gamle kartleggingsprøvene. I 2023 skal alle kartleggingsprøvene gjennomføres digitalt. Det er ikke tatt endelig beslutning om det i et fremtidig prøvesystem også skal være frivillige eller obligatoriske kartleggingsprøver eller tilsvarende på andre trinn eller i andre fag.
Det er viktig for denne regjeringen at prøvene oppleves som nyttige verktøy for lærerne, og at vi får et prøvesystem som gir bedre støtte til å fange opp og følge opp elever som trenger ekstra oppfølging. Derfor har regjeringen satt ned et partssammensatt offentlig utvalg som skal gjennomgå hele kvalitetsvurderingssystemet i skolen, slik vi har beskrevet i Hurdalsplattformen. Utformingen av et eventuelt nytt prøvesystem vil vurderes etter at det nye kvalitetsutvalget har levert sine anbefalinger.
Opplæringsloven har en tydelig bestemmelse om at skolene skal gi intensiv opplæring til alle elever på 1.-4. trinn. Dette kravet gjelder uavhengig av kartleggingsprøvene. Jeg er ikke kjent med at den forrige regjeringen etablerte bestemte systemer for å sikre at skolene oppfyller plikten til å tilby intensiv opplæring, slik representanten spør om. Jeg har tillit til at skolene følger opp lovkravet på vanlig måte og jobber systematisk med å identifisere elever med behov for ekstra støtte.