Mathilde Tybring-Gjedde (H): Hva er begrunnelsen for at de statlige kartleggingsprøvene for 2. trinn er avviklet, når ble dette varslet og hvilke systemer er nå på plass for å sikre at skolene oppfyller sin plikt etter opplæringsloven til å tilby intensivopplæring for elever på 2. årstrinn?
Begrunnelse
Det har i flere år vært gjennomført statlige kartleggingsprøver i 1, 2 og 3. klasse i lesing og regning. 3. trinn har i tillegg hatt en statlig kartleggingsprøve i engelsk.
Formålet med kartleggingsprøvene er å avdekke elever som er under en kritisk grense, og trenger ekstra tilrettelegging. Skolene har en plikt etter opplæringsloven til å gi intensiv opplæring i lesing, skriving og regning i 1-4. trinn, og de statlige kartleggingsprøvene er et viktig verktøy for å identifisere elevene som trenger ekstra hjelp. Det er også et verktøy for skoleeier til å støtte og bistå skoler med større utfordringer, og sikre at plikten til intensivopplæring blir oppfylt.
Det har tidligere blitt varslet at de statlige kartleggingsprøvene i 1. trinn skulle gjøres frivillig, blant annet med begrunnelse at kompetansemålene først gjelder etter 2. trinn. Men nå står det på Utdanningsdirektoratet sine nettsider at også de statlige kartleggingsprøvene på 2. trinn er avviklet.