Rasmus Hansson (MDG): Vil statsråden vurdere et forbud eller en skjerping av reglene mot vannscooterkjøring langs norskekysten, blant annet med utgangspunkt i erfaringene fra Nidelva ved Arendal?
Begrunnelse
På tross av faglige råd, blant annet fra Miljødirektoratet, opphevet regjeringen i 2017 vannscooterforskriften fra 2013 som gjaldt for hele landet. Erfaringer viser at det lokale konfliktnivået rundt vannscooterbruk har økt etter frislippet. Etter motorferdselloven kan kommunene forby bruk av vannscooter i vassdrag, og bruke lokale reguleringer etter havne- og farvannsloven. BirdLife Norge viser imidlertid til at det har rådet usikkerhet rundt kommunenes mulighet til å sette hensynet til friluftsliv, fugle- og dyreliv først, og at mange kommuner ikke makter å prioritere å innføre lokale forskrifter.
I Arendal har man erfart at det de siste to-tre årene har vært et økende konfliktnivå knyttet til vannscooterkjøring i Nidelva. Kommunen har mottatt klager, det har vært leserinnlegg i media om konsekvenser for fugle- og dyreliv og i juli 2020 organiserte en gruppe beboere langs elva en aksjon for “å ta elva tilbake“.
Det økende konfliktnivået kommer av støy, kjøremønster og fart. Dette viser at økt vannscooterkjøring kan fortrenge annen fritidsaktivitet og bruk av vannet som rekreasjonsområde for «myke trafikanter». Det er også knyttet mange arter til ferskvann og strandsonen. Ulike fuglearter benytter områdene til hekking, næringssøk og/eller som overvintringsområde.
Vannscootere kan kjøres i høy fart på grunne områder, som medfører et stort potensial for å påføre forstyrrelser i vannmiljøer som tidligere ikke ble utsatt for nærgående båttrafikk. Dette medfører et stort potensiale for forstyrrelser i vannmiljøer som tidligere ikke ble utsatt for dette. Og som igjen øker risikoen for påkjørsler av fisk og andre dyr.
Vista Analyse utførte i 2014 en evaluering av regelverket for bruk av vannscooter. Noen av funnene var at vannscooterkjøring innvirker på natur gjennom støy og bevegelse. Rapporten sier videre at effekter av vannscooter på fugler vil omfatte alt fra relativt ubetydelige atferdsendringer med liten effekt, til alvorlige effekter som har betydning for fuglenes overlevelse og hekkesuksess. Studier fra andre land viser også at vannscootere kan ha til dels betydelige effekter særlig gjennom forstyrrelser av fugl og pattedyr.