Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1725 (2021-2022)
Innlevert: 30.03.2022
Sendt: 30.03.2022
Besvart: 08.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren vise til kva konsekvensar utsetting av store nasjonale samferdselsprosjekt vil kunne få for bygg og anleggsbransjen?

Begrunnelse

Statsministeren har i media den siste tida gått ut og varsla at store samferdselsprosjekt kan bli utsatt. Dette begrunna med krigen i Ukraina og konsekvensane økonomisk ikring dette for Norge.
Bygg og anleggsbransjen er avhengig av normal aktivitet innan bygg og anleggsdrift, der store nasjonale samferdselsprosjekt er viktig for sysselsettinga. Frå før er denne næringa hardt ramma av både skyhøge straum og drivstoffprisar, samt kraftig auke i råvarekostnadar slik som står og betong.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Representanten viser til uttalelser i media av statsministeren. Jeg er enig med statsministeren i at vi vil gå inn i en krevende tid fremover. Dette gjelder både i samferdselssektoren og generelt for offentlig pengebruk.
Jeg mener nå at det er viktig å bidra til å skape trygghet i en urolig tid. Som det fremgår av Prop. 78 S (2021-2022) om økonomiske tiltak som følge av krigen i Ukraina er norsk økonomi nå i en høykonjunktur, med utsikter til tiltagende lønns- og prisvekst og renteoppgang. Økt offentlig pengebruk i en situasjon med høy aktivitet i økonomien og mangel på tilgjengelige ressurser, vil forsterke presset på priser og lønninger.
I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) er det lagt opp til en gradvis innfasing av ressursene i planen. Ressursbruken i det enkelte budsjettår vil bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet, innenfor rammene som følger av handlingsregelen og tilstanden i norsk økonomi. Det heter også at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet fremover vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring av planen.
Vi ser nå hvorfor dette er et viktig premiss i NTP og jeg mener derfor at vi må se på prioriteringene våre på nytt, også innenfor samferdselssektoren. Stortinget har videre bedt om en gjennomgang av veiporteføljen i Nasjonal transportplan fram mot 2023-budsjettet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med denne gjennomgangen. Prop. 1 S (2022-2023) vil inneholde regjeringens forslag til ressursbruk i samferdselssektoren i 2023. Som kjent ligger det i Nye Veier AS’ modell at de selv vurderer rekkefølge og oppstart for sine prosjekter innenfor de fastsatte økonomiske rammene for selskapet. For Statens vegvesen vil budsjettforslaget vise hvilke prioriteringer regjeringen gjør når det gjelder anleggsstart, forberedelse for anleggsstart og videre planlegging av store prosjekter.
Jeg vil derfor ikke nå gi noen garanti til planlagte prosjekter om at de ikke kan bli berørt av arbeidet med å prioritere offentlig ressursbruk innenfor en samlet ansvarlig økonomisk ramme. Jeg kan likevel forsikre representanten om at regjeringen fortsatt har store ambisjoner om å utvikle samferdselssektoren videre. Det betyr at det fortsatt vil bli mange oppdrag fremover både innenfor store investeringer, drift- og vedlikehold og fornying i årene fremover som vil sikre mange oppdrag for bygg- og anleggsbransjen.