Seher Aydar (R): Synes statsråden der er akseptabelt at mennesker som får tannbehandling dekket av NAV får behandling etter lavere faglige standarder?
Begrunnelse
Nettavisen publiserte 30.3 en sak der en tannlege står fram og forteller at han, da han behandlet pasienter som skulle få utgiftene dekket av NAV ble instruert av NAVs rådgivende tannlege til å velge den billigste behandlingen, også når det innebar å trekke tenner som kunne vært reddet. Dette strider imot god praksis, som tilsier at en tann som kan reddes ikke trekkes. Tannlegen forteller også om han i flere tilfeller så seg nødt til å dekke kostnadene for behandlingen selv fordi det ikke kunne forsvares faglig og etisk å velge de løsningen NAV hadde valgt.
Tannlegen påpeker også i saken at disse pasientene i liten grad har tilgang på akuttbehandling, fordi de ikke kan behandles før de har papirene saksbehandlet fra NAV og kan møte med en rekvisisjon. Dermed opplevde denne tannlegen å ikke få dekket utgiftene i etterkant, når han utførte akutt behandling som ikke kunne vente pga. store smerter hos pasienten.
I Helsedirektoratets veileder for tannbehandling «God klinisk praksis i tannhelsetjenesten» står følgende: Hva som er god klinisk praksis i tannhelsetjenesten, er uavhengig av om pasienten betaler selv eller en annen part bidrar økonomisk til behandlingen.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «sikre på en bedre måte at de som har rett til gratis offentlig tannhelse, få et riktig og godt tilbud.» vi vil derfor gjerne høre statsrådens vurdering av om NAVs praksis slik den beskrives i denne saken er i tråd med regjeringens ønske.