Kathy Lie (SV): Søknadsportalen for å søke kompensasjon for inntektstap grunnet Covid -19 er nå åpnet, men vekstbedrifter som billettselskapene opplever at perioden det skal beregnes inntektstap i forhold til gjør at de ikke får nytte av ordningen.
Vil statsråden se på utformingen av beregningsmodellen for å vise til inntektstap og vurdere om det finnes andre mer hensiktsmessige måter å beregne reelt inntektstap som billettselskapene kan benytte seg av?
Begrunnelse
I den forrige kompensasjonsordningen for kulturbransjen med underleverandører var billettleverandører eksplisitt utelatt fra forskriften.
Billettleverandørene utgjør en helt nødvendig infrastruktur i verdikjeden mellom publikum og arrangør, og syv av de norske billettleverandørene gikk i vinter sammen om et initiativ overfor politisk ledelse i kulturdepartementet for å få kompensasjonsordningen for perioden november til februar til også å omfatte denne bransjen.
19. januar i år ble selskapene varslet av statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann om at billettleverandørene ville bli innbefattet i den nye forskriften, og da denne ble lagt fram i mars var disse innbefattet.
Ordningen er imidlertid innrettet slik at omsetningen selskapene kan dokumentere i kompensasjonsperioden skal måles opp mot et gjennomsnitt for de samme periodene i årene 2017 til 2019, og deretter multipliseres med 0,7.
På spørsmål om ikke noen av de andre beregningskriteriene treffer billettselskapene svarer blant annet Tickettco:
«Billettselskapene har et litt annet utgangspunkt enn arrangører da vi ikke kan vise til ett eller et fåtall arrangement som er blitt avlyst. For oss er mengden arrangementer så stor (og inntektene våre fra hvert av disse tilsvarende beskjeden) at det eneste vi kan måles på er omsetningen vår som så må måles opp mot et sammenligningsgrunnlag».
De fleste av de norske billettselskapene er typiske vekstbedrifter, og resultatet av denne beregningsmodellen er dermed at de i realiteten ikke vil være berettiget noen kompensasjon da årene 2017 og 2018 trekker ned beregningsgrunnlaget.
At en vekstbedrift i 2022 skal bli kompensert for et omsetningstap vinteren 2021/22 som baserer seg på sammenligninger helt tilbake til 2017 er svært uheldig, og åpenbart i strid med intensjonen for ordningen.