Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1761 (2021-2022)
Innlevert: 01.04.2022
Sendt: 04.04.2022
Besvart: 08.04.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Mener justisministeren det er behov for å øke kapasiteten og verktøyene til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet i lys av deres avsløringer knyttet til misbruk av advokattitler og hvordan ser justisministeren på at Tilsynsrådet melder om økt motstand mot deres arbeid?

Begrunnelse

Advokat er en beskyttet tittel. I en gjennomgang avdekket Tilsynsrådet at 29 ansatte i Wiersholm og 17 ansatte i Thommessen har vært omtalt som “fast advokat“ eller “senioradvokat“, selv om de 46 personene var advokatfullmektig – det vil si at de ikke har fått advokatbevilling og dermed ikke har autorisasjon til å utføre selvstendig arbeid som advokat.
Tilsynet mener at praksisen kan ha hatt økonomiske motiver. “Det er videre grunn til å tro at praksisen har hatt en økonomisk motivasjon, blant annet idet selskapet får en annen posisjon i Norge og internasjonalt som følge av at det fremstår som et større advokatfirma enn det faktisk er. Tittelen er også benyttet ved fremleggelse av tilbud til potensielle klienter, og har i den forbindelse etter det opplyste vært «knyttet opp mot intervaller for timepris“, står det i vedtaket.
Dagens næringsliv har 20.03.22 vist til forretningsadvokat Morten B. Tidemann som mener advokatgigantene Wiersholm og Thommessen kan ha tjent over 100 millioner kroner ved å omtale advokatfullmektiger som “fast advokat» eller «senioradvokat“.
Ifølge Tilsynsrådet har stillingstitlene vært brukt til å presentere de ansatte på selskapenes hjemmeside, og “i enkelte sammenhenger der advokatfirmaet har gitt tilbud til eksisterende eller potensielle klienter“.
Tilsynsrådet skriver at praksisen “kan være villedende overfor det rettssøkende publikum og andre samfunnsaktører“, og at det har vært “systematisk“ og “synes å ha pågått over en lengre periode.“ I følge Tilsynsrådet vitner praksisen “om en manglende evne og vilje til å innrette seg etter grunnleggende bestemmelser i domstolsloven med forskrifter, hvilket er alvorlig.“
Tilsynsrådet kan gi irettesettelse dersom det avdekkes brudd på regelverket. I alvorlige tilfeller kan Tilsynsrådet meddele advarsler. Dersom Tilsynsrådet mener det er grunnlag for å tilbakekalle en advokatbevilling kan Tilsynsrådet foreslå dette overfor Advokatbevillingsnemnden.
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet slår fast i Årsrapporten for 2021 (s. 20) at “flere store advokatforetak synes å mangle vilje til å innrette sin virksomhet i henhold til gjeldende rett.“ Tilsynsrådet opplever “i den grad advokater blir gjenstand for tilsyn og sanksjoner er det en utvikling i retning av økt motstand mot Tilsynsrådets arbeid“.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Tilsynsrådet for advokatvirksomhet (Tilsynsrådet) fører tilsyn med at advokater, selskaper som driver advokatvirksomhet og rettshjelpere opptrer i samsvar med regelverket. Et effektivt og velfungerende tilsynssystem for advokater forebygger skade og tap for klienter og bidrar til at advokatene har den nødvendige tilliten i samfunnet. På generelt grunnlag forventer jeg at advokatbransjen forholder seg til advokatregelverket på en korrekt måte.
Tilsynsrådet er et uavhengig organ som ikke finansieres over statsbudsjettet, men av årlige lovpålagte bidrag fra advokater og rettshjelpere. Tilsynsrådet fastsetter selv hvordan ressursene skal anvendes. Jeg har tiltro til at Tilsynsrådet løser sine oppgaver på en god måte.