May Helen Hetland Ervik (FrP): Vil statsråden ta initiativ til tiltak som sikrer at elever med krav på ekstra tilrettelegging og spesialundervisning får fullført videregående utdanning i de tilfellene der coronapandemien og coronatiltakene førte til at disse elvene ikke fikk gjennomført normal undervisning, arbeidstrening etc., eksempel på tiltak kan være lavere terskel for å godkjenne søknader om utvidet rett til videregående, og at de med avslåtte søknader får anledning til å søke på nytt?
Begrunnelse
Undersøkelser fra FFO viser at det er store mangler i tilrettelegging og spesialundervisning for skoleelever. Nå ser vi også grove tilfeller av forskjellsbehandling. Jeg er kjent med et tilfelle med en elev med spesialundervisning som har fått utvidet rett til å ta videregående skole, på 4 år i stedet for 3. Pandemien har dessverre gjort at eleven ikke har fått gjennomført tilstrekkelig arbeidstrening, og eleven har derfor søkt om å få et femte år, slik at han får fullført videregående skole på en forsvarlig måte. Søknaden er avslått.
For ordinære elever som har opplevd pandemi og manglende undervisning har man vedtatt å ikke avholde eksamen. Man har altså tilpasset situasjonen for elevenes skyld. En tilpasning av undervisnings- og eksamenssituasjonen bør også gjelde for de som har behov for spesialundervisning, og som ikke har fått den undervisningen de har krav på under pandemien.
De er tragisk om det er de svakeste som skal bli hardest rammet.