Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1799 (2021-2022)
Innlevert: 07.04.2022
Sendt: 07.04.2022
Besvart: 19.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): Vil statsråden legge opp til at personer som driver "Inn-på-tunet" virksomhet kan skaffe seg drosjeløyve for å dekke et svært begrenset behov for persontransport, og at det gis dispensasjon for taksameter og merking?

Begrunnelse

Virksomheten til "Inn-på-tunet" omfatter ofte at brukere for eksempel må hentes og bringes til og fra hjemmet. Det er en begrenset del av virksomheten, men nødvendig for at brukerne av tilbudet skal ha et trygt og godt tilbud. Personer som driver "Inn-på-tunet" virksomhet kunne tidligere søke om tidsbegrenset fritak for kravet til drosjeløyve. Etter at ny drosjeregulering ble vedtatt, ble behovsprøvingen fjernet og det ble enklere å skaffe seg drosjeløyve. Med den nye reguleringen er det ikke naturlig med fritak fra løyve lengre, men at de som har behov for det søker om løyve og at det gis dispensasjon fra taksameterplikten og merking av bil. Det er gode grunner til at "Inn-på-tunet" og lignende virksomheter gis en fleksibel behandling, slik at de kan utføre en svært begrenset persontransport uten at det underlegges de samme kravene som ordinær drosjevirksomhet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Med gjeldende drosjeregulering er det sjelden behov for å gi unntak fra kravet om drosjeløyve. Drosjeløyve tildeles søker som oppfyller grunnleggende krav til etablering, vandel og økonomi. Fylkeskommunen kan, som løyvemyndighet, i særskilte tilfelle gi dispensasjon fra kravene om merking av drosje og taksameter.
Før regelendringene i 2020 hadde departementet delegert adgangen til å gi midlertidig fritak fra kravet om løyve i forbindelse med «Inn-på-tunet» virksomhet til fylkeskommunene. Rammer for fritaksordningen var fastsatt i rundskriv fra departementet. For å få løyvefritak måtte Inn-på-tunet tilbyderen bl.a. oppfylle krav til vandel og økonomisk evne, og fører av kjøretøyet måtte ha kjøreseddel. Søker var fritatt fra kravet om faglig kompetanse.
I den grad fremtidige endringer i drosjereguleringen vil få innvirkning på muligheten for transport for brukere i forbindelse med Inn-på-tunet virksomhet, vil departementet vurdere om det er behov for særskilte innretninger.