Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1802 (2021-2022) Innlevert: 07.04.2022 Sendt: 07.04.2022 Besvart: 22.04.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran
Dag-Inge Ulstein (KrF): Norske myndigheter her lenge kjent til sikkerhetsutfordringen knyttet til russiske sjøfolk med farledsbevis og detaljkunnskap om norskekysten. Lovverket åpner for å trekke tilbake farledsbevis av hensyn til rikets sikkerhet.Har statsråden vurdert å gjøre dette, vil det gjennomføres og er det andre tiltak regjeringen vil iverksette for å tette dette sikkerhetshullet som blant annet BT og E24 har avdekket?
Bjørnar Skjæran: Jeg vil understreke at regjeringen er svært opptatt av å ivareta Norges sikkerhet og å håndtere de sikkerhetsutfordringer som vi blir kjent med. Etterretnings- og sikkerhetstjenestene gjør, innenfor rammene av sine respektive gitte oppgaver, fortløpende vurderinger av trusler som kan ramme vårt samfunn, hvilken risiko disse representerer og hvordan de kan håndteres for å unngå negative konsekvenser for samfunnssikkerheten og statssikkerheten. Dette innebærer blant annet at aktiviteten i norske hav- og kystområder følges nøye med henblikk på å avdekke uønsket aktivitet. Utviklingen i trusselbilde og risiko forbundet med slik aktivitet vurderes fortløpende. Som stortingsrepresentant Ulstein selv påpeker, er norske myndigheter godt kjent med at russiske navigatører har farledsbevis. Det har også tidligere vært stilt spørsmål ved om russiske farledsbevisinnehavere utgjør en sikkerhetsutfordring, og jeg er kjent med at berørte departementer og etater har drøftet dette ved flere anledninger før den sittende regjeringen tiltrådte. Farledsbevisordningen er en del av losordningen, som er et forebyggende sjøsikkerhetstiltak hjemlet i havne- og farvannsloven. Formålet med losordningen er å sikre tilstrekkelig farvannskompetanse ved navigering og manøvrering av fartøy, og slik bidra til å trygge ferdselen på sjøen. Kystverket administrerer losordningen og utsteder farledsbevis. I henhold til forskrift om losplikt og bruk av farledsbevis, er hovedregelen at fartøy med lengde på 70 meter eller mer er lospliktige ved seilas innenfor grunnlinjen. Losplikten kan oppfylles ved å bruke los med sertifikat eller navigatør med farledsbevis for farvannet, eller ha tillatelse til autonom kystseilas i farvannet. Farledsbevisordningen er tilgjengelig for navigatører av alle nasjonaliteter som har tilstrekkelig erfaring og kompetanse, og åpner per i dag ikke for å diskriminere på bakgrunn av nasjonalitet. Kystverket opplyser om at pr. 25. mars i år har 256 russiske navigatører gyldige farledsbevis. Det utgjør i overkant av seks prosent av alle farledsbevisinnehavere. Russiske farledsbevisinnehavere benyttes i all hovedsak av ikke-russiske fartøy, og mange norskflaggede og norskeide fartøy benytter russiske farledsbevisinnehavere for å oppfylle losplikten. Russiske fartøy benytter i all hovedsak los for å oppfylle losplikten i Norge.Jeg kan forsikre stortingsrepresentant Ulstein om at regjeringen følger nøye med, og at vi fortløpende vurderer og iverksetter tiltak for å forhindre uønskede aktiviteter i hav- og kystområdene. Vi har vurdert suspensjon eller inndragning av russiske navigatørers farledsbevis. Vår vurdering er at tiltaket vil ha begrenset virkning, da det ikke vil påvirke uønsket aktivitet utenfor grunnlinjen eller aktiviteter som gjennomføres med mindre fartøy som ikke er lospliktige. Jeg vil også peke på at kostnadene ved et sikkerhetstiltak skal stå i et rimelig forhold til det som kan oppnås ved tiltaket, og at det aktuelle tiltaket vil medføre høye kostnader og ulemper for både næringslivet og staten. I den nåværende situasjonen vil det vi kan forvente å oppnå, ikke stå i et rimelig forhold til kostnadene, og vi har derfor kommet til at dette ikke er et hensiktsmessig tiltak å iverksette nå. Dersom trussel- eller sikkerhetssituasjonen forverres, vil vi gjøre nye vurderinger.