Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1817 (2021-2022)
Innlevert: 08.04.2022
Sendt: 08.04.2022
Besvart: 25.04.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Er beslutningen i Utdanningsdirektoratet om å avvikle de eksisterende kartleggingsprøvene på 2. trinn fra 2022 i tråd med de politiske føringene som ble gitt fra departementet - og vil statsråden garantere at dagens nasjonale prøver og kartleggingsprøver, også for 2. trinn, videreføres og tilpasses Fagfornyelsen i påvente av det nedsatte utvalget?

Begrunnelse

Jeg viser til Dokument 15:1692 (2021-2022) med spørsmål til statsråd Brenna om når avviklingen av kartleggingsprøvene på 2.trinn i grunnskolen ble avviklet og når dette ble varslet og besluttet av politisk ledelse. Statsrådens svar overskred svarfristen betydelig og jeg imøteser respons på dette oppfølgingsspørsmålet innen svarfristen.
Det var i statsrådens svar vanskelig å tyde hvorvidt beslutningen hos Utdanningsdirektoratet om å avvikle de eksisterende kartleggingsprøvene i 2. trinn fra 2022 var avklart politisk av departementet. Statsråden skriver at «Utdanningsdirektoratet anbefalte at det ikke var behov for nye kartleggingsprøver på 2. trinn,» og at «Departementet ba direktoratet i 2020 om å vente med utvikling av nye prøver på 2. trinn inntil videre.» Det fremgår imidlertid ikke om departementet visste at Utdanningsdirektoratet ville avvikle de eksisterende statlige kartleggingsprøvene for 2. trinn fra 2022.
Regjeringen Solberg la i juni 2021 frem en Strategi for kvalitetsutvikling i skolen i lys av fagfornyelsen. Der slo regjeringen fast (4.2.2) at «Inntil nye prøver er på plass vil dagens nasjonale prøver og kartleggingsprøver videreføres og tilpasses nytt læreplanverk.» Beslutningen om å avvikle de statlige kartleggingsprøvene for 2. trinn virker ikke å være i tråd med denne føringen.
Statsråden viser til at regjeringen har satt ned et partssammensatt offentlig utvalg som skal gjennomgå hele kvalitetsvurderingssystemet, og at utforming av et eventuelt nytt prøvesystem vil vurderes etter at det nye kvalitetsutvalget har levert sine anbefalinger. Det kan ta flere år. Det er viktig at dagens eksisterende kartleggingsprøver og nasjonale prøver fornyes og videreføres frem til det tidspunktet. Dette gjelder også for kartleggingsprøvene for 2. trinn.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Som jeg skrev i svaret på spørsmål nr. 1692 (2021-2022), anbefalte Utdanningsdirektoratet både i 2018 og i 2019 at det ikke utvikles nye kartleggingsprøver på 2. trinn. Begrunnelsen for dette var at prøver på 2. trinn kan gi en uheldig målforskyvning av kompetansemålene som nå ligger etter 2. trinn, og at disse prøvene i praksis blir erstattet av de nye prøvene på 3. trinn.
Våren 2020 besluttet daværende kunnskapsminister Guri Melby at det ikke skulle utvikles nye kartleggingsprøver for 2. trinn. Av denne beslutningen følger også at kartleggingsprøvene som tidligere lå på 2. trinn ville bli avviklet.
Samtidig ble Utdanningsdirektoratet bedt om å vurdere alternative løsninger for 2. trinn, som for eksempel at 1. trinnsprøvene også gjøres tilgjengelige for elevene på 2. trinn. Utdanningsdirektoratet vil vurdere og anbefale løsning for 2. trinn etter at de har hentet inn erfaringer fra prøvene som tas i bruk i 2022.
Utformingen av prøvesystemet vil vurderes etter at det partssammensatte kvalitetsutvalget har levert sine anbefalinger.
Det vil gjøres nødvendige justeringer i de eksisterende prøvene så lenge disse er i bruk, blant annet slik at de er tilpasset det nye læreplanverket. Dette utviklingsarbeidet gjøres fortløpende av Utdanningsdirektoratet i dialog med departementet.