Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1835 (2021-2022)
Innlevert: 10.04.2022
Sendt: 19.04.2022
Besvart: 27.04.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Kan statsråden redegjøre for hva som i tilfellet med nærvarme er «for stort inngrep med usikre konsekvenser», og hvordan ser statsråden for seg at alle husholdningene som inngår i borettslag alternativt blir inkludert i ordningen dersom nærvarme ekskluderes?

Begrunnelse

Olje- og energidepartementet sendte 8.april på høring forslag til midlertidig forskrift om prisregulering av fjernvarme. Forskriften skal klargjøre virkeområdet for prisreguleringen av fjernvarme under strømstønadsloven. Det fremkommer at departementet har også vurdert å utvide prisreguleringens virkeområde til å omfatte anlegg uten konsesjon, ofte omtalt som nærvarme, men konkludert med at dette vil være et for stort inngrep med usikre konsekvenser. Stortinget sin intensjon har hele tiden vært å bistå husholdningene, og har inkludert borettslag i ordningen.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: På usikkert grunnlag anslår NVE at det er i underkant av 500 nærvarmeanlegg i Norge. Ifølge NVE er de fleste av disse anleggene basert på bioenergi og de leverer relativt lite energi til husholdningskunder. Slike anlegg er i liten grad berørt av høye strømpriser. Samtidig finnes det noen anlegg med varmepumpe som grunnlast og elektrokjele som spisslast som leverer til borettslag.
Fjernvarme uten konsesjon har aldri vært omfattet av prisregulering, og er lovregulert i et mindre omfang enn anlegg med konsesjon. I motsetning til fjernvarmeaktører med konsesjon, som er vant til å forholde seg til maksprisen på fjernvarme etter energiloven, er det usikkert om fjernvarmeaktører uten konsesjon har kontrakter og forretningsmodeller som fungerer sammen med prisreguleringen under energiloven. Det kan være anlegg som benytter mye strøm og dermed risikerer å selge fjernvarme med tap. Det kan også finnes anlegg som har basert seg på at investeringer nedbetales gjennom høye fjernvarmepriser i starten av en kontraktsperiode. Det er i tillegg her snakk om små anlegg og den administrative byrden kan bli relativt stor.
På denne bakgrunn har departementet konkludert med at innføring av prisregulering for disse anleggene vil være et uforholdsmessig stort inngrep med usikre konsekvenser. Dette er reflektert i høringsforslaget om prisregulering som ble sendt ut før påske. Høringen vil kunne avdekke ny informasjon, og eventuelle høringsinnspill vil tas med i videre vurderinger.