Rasmus Hansson (MDG): Kan statsråden garantere for at staten fullt ut dekker merkostnadene, inkludert nødvendig infrastruktur, knyttet til innfasing av nullutslippsteknologi på fylkeskommunale fergesamband?
Begrunnelse
Regjeringen har varslet krav om nullutslipp i nye fergeanbud fra 2023. For fylkeskommunene med trang økonomi, slik som i Trøndelag, er det nærmest umulig å skulle ta hele den økonomiske risikoen ved elektrifisering/nullutslipp uten å kjenne til omfanget på kompensasjonsordningen fra staten. Resultatet er at fylkeskommunen utsetter elektrifisering og heller skynder seg for å rekke siste anledning til å få anskaffet fossile ferger før nasjonale krav kommer på plass. Teknologien for nullutslippsferger finnes, den er pålitelig, og den er implementert mange steder. Norge, og Trøndelag spesielt, har forutsetninger for å være ledende i utvikling av elektrisk sjøfart. Dersom vi skal bygge grønne industrier slik som denne, trenger vi at det offentlige tar lederskap og investerer i teknologien. Men da må regjeringen være tydelig og forutsigbar, slik at Trøndelag og andre fylkeskommuner kan investere i utslippsfrie ferger umiddelbart.