Une Bastholm (MDG): Nye Veier har lagt fram en plan for ny firefelts E39 i 110 km/t gjennom Lyngdal kommune. Traseen de foreslår går rett gjennom natur og boområder, og vil medføre store og irreversible inngrep. Nåværende E39 er fra 2006 og har god kapasitet. Den kan også oppgraderes enkelte steder.
Hvorfor synes statsråden at det er en god ide å bygge en ny vei her som vil ødelegge boligområder, koste mer penger og ødelegge natur?
Begrunnelse
Nåværende E39 gjennom Lyngdal ble åpnet i 2006. Ifølge Nye Veier kan veien forbedres til å bli en god og trygg vei hvor man kan kjøre i 90 km/t. Det vil spare staten og Norge for 140 millioner kroner, spare store naturinngrep og redusere energiforbruket. Likevel foretrekker Nye Veier å bygge en helt ny vei med fire felt i 110 km/t, og statsråden har uttrykt støtte til denne planen. Blant annet skal det lages en ny bro 400 meter fra den nåværende broen, selv om denne enkelt kan oppgraderes for å ivareta fremtidig økte transportbehov, om disse skulle oppstå.
Nye Veiers foreslåtte prosjekt tar utgangspunkt i at årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2050 skal utgjøre en såpass stor mengde at det kanskje er behov for fire felt med 110 km/t. Dette er likevel en svært usikker beregning som ikke tar for seg hvordan politikken i Norge på samferdselsfeltet vil utvikle seg de neste tiårene. Fremskrivningene tar ikke innover seg at samfunnet raskt bør gå i en retning hvor vi i mindre grad tilrettelegger for økt bilbruk fordi vi står i en klima- og naturkrise. Å bruke store summer på motorveier som ødelegger viktig natur for å realisere veier som man kanskje vil ha behov for om mange tiår er mildt sagt uklok pengebruk.
Pengene man sparer på å skrote Nye Veiers foreslåtte prosjekt kan heller brukes på å vedlikeholde veiene vi allerede har i distriktene som lider av et stort vedlikeholdsetterslep. Vi har også behov for å tilrettelegge for flere ladestasjoner, særlig i distriktene. NRK har de siste månedene rapportert om at tusenvis av broer lider av vedlikeholdsmangel som kan true trafikksikkerheten. På vestlandet har det kommet rapporter om foreldre som sender barna til skolen med forskjellige busser for å unngå at alle blir rammet av ras samtidig om skolebussen skulle blitt tatt av ras. MDG mener statsråden derfor må ta en avgjørelse som prioriterer å bevilge penger til den grunnleggende infrastrukturen folk har behov for i hverdagen, og se vekk fra Nye Veiers foreslåtte alternativ for E39 gjennom Lyngdal.