Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1857 (2021-2022)
Innlevert: 20.04.2022
Sendt: 20.04.2022
Besvart: 27.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Nye Veier har lagt fram en plan for ny firefelts E39 i 110 km/t gjennom Lyngdal kommune. Traseen de foreslår går rett gjennom natur og boområder, og vil medføre store og irreversible inngrep. Nåværende E39 er fra 2006 og har god kapasitet. Den kan også oppgraderes enkelte steder.
Hvorfor synes statsråden at det er en god ide å bygge en ny vei her som vil ødelegge boligområder, koste mer penger og ødelegge natur?

Begrunnelse

Nåværende E39 gjennom Lyngdal ble åpnet i 2006. Ifølge Nye Veier kan veien forbedres til å bli en god og trygg vei hvor man kan kjøre i 90 km/t. Det vil spare staten og Norge for 140 millioner kroner, spare store naturinngrep og redusere energiforbruket. Likevel foretrekker Nye Veier å bygge en helt ny vei med fire felt i 110 km/t, og statsråden har uttrykt støtte til denne planen. Blant annet skal det lages en ny bro 400 meter fra den nåværende broen, selv om denne enkelt kan oppgraderes for å ivareta fremtidig økte transportbehov, om disse skulle oppstå.
Nye Veiers foreslåtte prosjekt tar utgangspunkt i at årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2050 skal utgjøre en såpass stor mengde at det kanskje er behov for fire felt med 110 km/t. Dette er likevel en svært usikker beregning som ikke tar for seg hvordan politikken i Norge på samferdselsfeltet vil utvikle seg de neste tiårene. Fremskrivningene tar ikke innover seg at samfunnet raskt bør gå i en retning hvor vi i mindre grad tilrettelegger for økt bilbruk fordi vi står i en klima- og naturkrise. Å bruke store summer på motorveier som ødelegger viktig natur for å realisere veier som man kanskje vil ha behov for om mange tiår er mildt sagt uklok pengebruk.
Pengene man sparer på å skrote Nye Veiers foreslåtte prosjekt kan heller brukes på å vedlikeholde veiene vi allerede har i distriktene som lider av et stort vedlikeholdsetterslep. Vi har også behov for å tilrettelegge for flere ladestasjoner, særlig i distriktene. NRK har de siste månedene rapportert om at tusenvis av broer lider av vedlikeholdsmangel som kan true trafikksikkerheten. På vestlandet har det kommet rapporter om foreldre som sender barna til skolen med forskjellige busser for å unngå at alle blir rammet av ras samtidig om skolebussen skulle blitt tatt av ras. MDG mener statsråden derfor må ta en avgjørelse som prioriterer å bevilge penger til den grunnleggende infrastrukturen folk har behov for i hverdagen, og se vekk fra Nye Veiers foreslåtte alternativ for E39 gjennom Lyngdal.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier opplyser overfor meg at E39-prosjektet mellom Kristiansand og Stavanger har positiv netto nytte som betyr at det er et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. Prosjektet øker trafikksikkerheten, halverer reisetiden mellom Kristiansand og Stavanger og er svært viktig for regional og lokal utvikling av samtlige byer på Sør-Vestlandet. Utbyggingen av strekningen er allerede godt i gang og delvis ferdig utbygget mellom Kristiansand og Lyngdal. Stortinget har vedtatt finansiering i Prop. S 135 (2016-2017), hvor en legger til grunn firefelt og 110 km/t.
Prosjektstrekningen Lyngdal – Kvinesdal er en del av denne større utbyggingen, og befinner seg midt i strekningen. Her pågår det nå en politisk prosess, hvor Lyngdal og Kvinesdal kommune har vedtatt å legge et forslag til planprogram ut på høring. Det anbefalte planprogrammet tar utgangspunkt i delvis gjenbruk av eksisterende vei.
Bakgrunnen for at Nye Veier ikke anbefaler å gjenbruke hele strekningen som ble åpnet i 2006 er fordi dette slår dårligere ut både for de som bor i området og på samtlige ikke-prissatte verdier, spesielt naturressurser, og gir en vesentlig mindre nytte for transportbrukeren.
Jeg har fått opplyst fra Nye Veier at prosjektstrekningen har en høy andel tungbiltrafikk i dag på mellom 20-22% og månedsdøgntrafikken for kjøretøy målt i juli måned 2021 var mellom 11 000 – 11 500 passerende.
E39 er i dag en svært ulykkesbelastet vei med 40 dødsulykker mellom Kristiansand og Stavanger fra 2009 til 2018. 30 av disse var møteulykker. Tiltaket i anbefalte planprogram reduserer risiko for ulykker og fjerner mulighet for møtekollisjon.