Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1858 (2021-2022)
Innlevert: 20.04.2022
Sendt: 21.04.2022
Besvart: 28.04.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan ministeren redegjøre for arbeidet med gjennomgang av barneomsorgsattestordningen og vil hun snarlig legge frem forslag til forbedringer?

Begrunnelse

Det har vært flere saker siste årene som har illustrert hvorfor en gjennomgang av ordningen med barneomsorgsattest (politiattest) er både viktig og riktig. I 2019 arrangerte Barne- og familiedepartementet høring - Politiattest for personer som er i kontakt med mindreårige. Her fikk departementet mange innspill som det skulle arbeides videre med.
Dette er også bakgrunnen for at jeg ved flere anledninger for eksempel har etterlyst om ansvarlig statsråd vil legge frem forslag til endringer slik at f.eks. også private virksomheter får muligheten til å be om politiattest for medarbeidere som har ansvar for barn og unge.
Videre behandlet Stortinget Innst. 210 S (2020-2021) om utvidelse av barneomsorgsattest 18. februar 2021. I denne saken ble følgende vedtatt:

Vedtak 627

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å gjeninnføre en fornyelsesordning for barneomsorgsattest.

Vedtak 628

Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av barneomsorgsattestordningen, som også innbefatter en utredning av digitale forenklingsmuligheter, en vurdering av muligheten for informasjonsdeling av gjeldende lovbrudd i andre land og en vurdering av om straffeloven § 272 og § 273 skal være en del av politiattesten.

Nå har det gått over et år og det har vært svært stille fra justisminister og regjering på hvordan man nå konkret følger opp stortingets vedtak.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Mitt departement har ansvaret for politiregisterlovgivningen, som gir de generelle reglene for utstedelse av politiattest, herunder barneomsorgsattest. Spørsmålet om hvorvidt det skal innføres nye hjemler for krav om politiattest på et område, hører under det departementet som har ansvaret for det aktuelle livsområdet.
Som det er vist til i begrunnelsen for spørsmålet satte Barne- og familiedepartementet i 2019 ned en arbeidsgruppe som foretok en helhetlig gjennomgang av om det er behov for å innføre nye hjemler til å kreve politiattest for personer som har kontakt med mindreårige, eller endre eksisterende hjemler. Enkelte forslag fra rapporten er fulgt opp. Blant annet er hjemmelen til å innhente politiattest for personer som organiserer trening for mindreårige, utvidet, slik at all organisert treningsvirksomhet omfattes, og fremleggelse av attest er gjort obligatorisk. Barne- og familiedepartementet arbeider med den videre oppfølging av høringen i samarbeid med andre berørte departementer.
Når det gjelder oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak om å gjeninnføre en fornyelsesordning for barneomsorgsattest og å foreta en helhetlig gjennomgang av barneomsorgsattestordningen, er disse til behandling i departementet. Jeg vil komme tilbake til Stortinget om saken på egnet måte.
Jeg vil avslutningsvis minne om at en politiattest kun gir opplysninger om hvorvidt en person har vært ilagt straff eller andre strafferettslige reaksjoner eller er under straffeforfølgning for de straffebud som skal vises på attesten. En attest uten merknader er ingen garanti for at en person ikke har begått, eller kommer til å begå, lovbrudd, og sier heller ingenting om hvorvidt personen er egnet til den aktuelle oppgaven. Det er derfor viktig at den arbeidsgiveren eller organisasjonen som mottar en politiattest, også på andre måter arbeidet aktivt for å skape trygge rammer for de sårbare gruppene som man ønsker å beskytte mot overgrep eller fare.