Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1860 (2021-2022)
Innlevert: 20.04.2022
Sendt: 21.04.2022
Besvart: 29.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Rettsaktene i den sosiale delen av Mobilitetspakke 1, forordningene (EU) 2020/1054, (EU) 2020/1055, og direktiv (EU) 2020/1057 ble innlemmet i EØS-avtalen 18. mars i år.
Hva er status for de nødvendige tilpasningene i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften, og kan Stortinget forvente å få endringene til behandling før sommeren?

Begrunnelse

Rettsaktene i den sosiale delen av Mobilitetspakke 1 er gjeldende i EU og innlemmet i EØS-avtalen. De nødvendige tilpasningene i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften har vært på høring, men er ikke innlemmet i norsk regelverk. Nye regler for kjøre- og hviletid har vært gjeldende i EU siden 20. august 2020, og innstrammingene i kabotasjeregelverket har vært gjeldende i EU fra 21. februar 2022.
Siden transport er internasjonalt av natur, er det utfordrende at vi har ulike regler i Norge og EU. Med vår tilknytning gjennom EØS-avtalen er det naturlig at det er en forsinkelse fra reglene trår i kraft i EU, til de gjelder i Norge, siden de skal behandles også her hjemme, men Norge bør søke å være så tett på som mulig for å minimere ulempene denne forsinkelsen medfører for både norske aktører som opererer i Europa og utenlandske aktører som opererer i Norge.
Transportnæringen etterlyser informasjon om når vi kan forvente at reglene vil implementeres i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Forordningene (EU) 2020/1054 om kjøre- og hviletidsregler for sjåfører og regler om fartsskriver og (EU) 2020/1055 om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet ble innlemmet i EØS-avtalen 18. mars 2022 med forbehold om Stortingets samtykke.
Mobilitetspakkens sosiale del vil bidra til bedre arbeidsvilkår, bedre trafikksikkerhet og likere konkurransevilkår i næringen. Transportnæringen er i all hovedsak positive til regelendringene som kommer.
Jeg er derfor glad for å kunne informere om at Prop. LS om gjennomføring av forordningene (EU) 2020/1054 og (EU) 2020/1055 i norsk rett ble lagt frem for Stortinget i dag. Jeg håper da at det vil være mulig for Stortinget å behandle denne så raskt som mulig, for som representanten skriver, er det viktig at Norge søker å være tett på fristene i EU når det gjelder innlemmelse. Proposisjonen vil inneholde forslag til endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven som er nødvendige for å gjennomføre forordningene i norsk rett, samt enkelte endringer i kontrollbestemmelsene i disse lovene. Proposisjonen vil også inneholde anmodning om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger om å innlemme disse forordningene i EØS-avtalen.
I tillegg til lovendringene som nevnt over, skal forordningene gjennomføres i norsk rett ved forskriftsendringer. Forskriftene kan først vedtas av departementet etter at de nødvendige lovhjemlene for disse forskriftsbestemmelsene er vedtatt av Stortinget. Forslag til endringer i kjøre- og hviletidsforskriften og yrkestransportforskriften har vært på høring, og Statens vegvesen er i gang med å oppsummere høringsinnspillene. Vi jobber mot å kunne vedta disse forskriftsendringene kort tid etter at Stortinget har behandlet, og forhåpentligvis vedtatt, lovforslaget.
Direktiv (EU) 2020/1057 om utsending av sjåfører i veitransportsektoren og endring av direktiv 2006/22/EF når det gjelder håndheving og av forordning (EU) nr. 1024/2012 er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen. Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Samferdselsdepartementet jobber med nasjonal gjennomføring av dette direktivet.