Trond Helleland (H): Rettsaktene i den sosiale delen av Mobilitetspakke 1, forordningene (EU) 2020/1054, (EU) 2020/1055, og direktiv (EU) 2020/1057 ble innlemmet i EØS-avtalen 18. mars i år.
Hva er status for de nødvendige tilpasningene i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften, og kan Stortinget forvente å få endringene til behandling før sommeren?
Begrunnelse
Rettsaktene i den sosiale delen av Mobilitetspakke 1 er gjeldende i EU og innlemmet i EØS-avtalen. De nødvendige tilpasningene i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften har vært på høring, men er ikke innlemmet i norsk regelverk. Nye regler for kjøre- og hviletid har vært gjeldende i EU siden 20. august 2020, og innstrammingene i kabotasjeregelverket har vært gjeldende i EU fra 21. februar 2022.
Siden transport er internasjonalt av natur, er det utfordrende at vi har ulike regler i Norge og EU. Med vår tilknytning gjennom EØS-avtalen er det naturlig at det er en forsinkelse fra reglene trår i kraft i EU, til de gjelder i Norge, siden de skal behandles også her hjemme, men Norge bør søke å være så tett på som mulig for å minimere ulempene denne forsinkelsen medfører for både norske aktører som opererer i Europa og utenlandske aktører som opererer i Norge.
Transportnæringen etterlyser informasjon om når vi kan forvente at reglene vil implementeres i Norge.