Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1874 (2021-2022)
Innlevert: 21.04.2022
Sendt: 21.04.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 27.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden (forbrukerministeren) sikre bedre informasjon og rettigheter til forbrukere som opplever kansellerte og ombookede flyvninger?

Begrunnelse

Flere reiseselskaper rapporterer om økt reiselyst blant norske forbrukere. Ifølge opplysninger som fremkom i nettavisen E24 20. april har Finn.no Reise hittil i år hatt en vekst på 317 prosent sammenlignet med fjoråret. I samme artikkel rapporterer Norwegian og SAS også om økt reiselyst blant nordmenn. Trenden er klar, etter et svært stille 2021 har reiselysten blant nordmenn økt betraktelig.
Samtidig har flere medier rapportert om forbrukere som opplever store utfordringer som følge av kanselleringer og ufrivillig ombookede flyvninger. Forbrukerrådet har også informert om at de har registret flere henvendelser om det samme. I 2021 lå flyselskap på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Dette var nært knyttet til utfordringer som følge av koronapandemien.
I avisa Nordlys kunne vi 11. april i år lese om to søstre som på en reise fra Trondheim til Tromsø totalt ble omfattet av syv kanselleringer og 13 ombookinger. Flyselskap har gjennom mediene formidlet at de har vansker med å justere tilbudet mot etterspørselen etter gjenåpningen fra koronapandemien. Dette utsetter igjen forbrukere for utfordringer de selv har liten påvirkning over.
Forbrukere som har planlagt en reise og opplever at flyet blir kansellert tidligere enn 14 dager før avreisen, har ingen rettigheter overfor selskapet annet enn å kreve refusjon av billettutgiftene. Dersom de øvrige delene av reisen allerede er bestilt og betalt kan slike kanselleringer medføre store ekstrakostnader. For en familie som har bestilt en ferietur kan kansellering av en flyreise medføre at de i praksis blir tvunget til å kjøpe nye og ofte svært mye dyrere flybilletter kort tid før avreise.
For reiser som bookes om nærmere enn 14 dager gjelder egne regler om standardkompensasjon. EU-domstolen kom i fjor med en avgjørelse som slår fast at en flyreise må ansees som kansellert når den fremskyndes mer enn én time. Selv med regler om standardkompensasjon kan vesentlige endringer og kanselleringer føre til utfordringer for forbrukere, slik som blant annet eksempelet fra Nordlys viste. For mange forbrukere kan det være krevende å måtte forholde seg til kansellerte flyvninger rett før avreise, og ferien kan bli avkortet.
Forbrukere har i dag liten innsikt i hvilke flyselskap som ofte kansellerer eller gjør vesentlige endringer av flyvningene. Dermed blir det vanskelig å styre unna verstingselskaper. Med åpenhet om hvor hyppig et selskap kansellerer eller vesentlig endrer oppsatte avganger, vil forbrukere få mulighet til å velge bort selskap som ofte tyr til kansellereringer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Først har jeg lyst til å takke for at representanten Hjemdal tar opp denne problemstillingen og belyser noen sider av saken i bakgrunnen for spørsmålet. Jeg kjenner ikke til den ene saken hun viser til, men på generelt grunnlag tillater jeg meg likevel å slå fast at det ikke er akseptabelt dersom passasjerer opplever slik behandling.
Jeg har tatt kontakt med Avinor, som opplyser at antall kanselleringer blant de største flyselskapene på deres lufthavner lå fra 0 prosent og opp til noen få prosent i første kvartal av 2022. Jeg har derfor vanskelig for å se at kanselleringer er et omfattende problem, selv om det er sterkt beklagelig for dem det rammer.
Jeg antar at flyselskapene i gjenoppbyggingen etter pandemien kan ha problemer med å forutse hvilken respons ruteprogrammet vil få når det legges ut – ofte flere måneder før reisen skal avvikles. De reglene det vises til i bakgrunnen for spørsmålet, der passasjerenes fulle rettigheter er knyttet til en grense 14 dager før planlagt avgang, forsøker å balansere passasjerens behov for forutberegnelighet og behovet for å unngå sløsing og unødvendige klimautslipp. Flyselskapet er gitt en viss fleksibilitet for å unngå at flygninger med nesten tomme fly «må» gjennomføres.
Samferdselsdepartementet sitter ikke på opplysninger om at det finnes «verstingselskaper» blant de selskapene som driver virksomhet av vesentlig omfang i Norge. For de fleste flyselskap vil det være svært negativt å få enkeltoppslag i mediene om en uforsvarlig kanselleringspraksis. Når forholdene igjen har stabilisert seg etter pandemien, er det grunn til å tro at frykten for negativ omtale virker disiplinerende.
Når det er sagt; det pågår et arbeid med å revidere det EU-regelverket det vises til, og jeg er forberedt på å spille inn forslag til forbedringer dersom vi kan dokumentere systematiske svakheter.
Jeg vil i min dialog med bransjen, ikke minst med flyselskapene, ha oppmerksomhet på den problemstillingen du tar opp i spørsmålet.