Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden (forbrukerministeren) sikre bedre informasjon og rettigheter til forbrukere som opplever kansellerte og ombookede flyvninger?
Begrunnelse
Flere reiseselskaper rapporterer om økt reiselyst blant norske forbrukere. Ifølge opplysninger som fremkom i nettavisen E24 20. april har Finn.no Reise hittil i år hatt en vekst på 317 prosent sammenlignet med fjoråret. I samme artikkel rapporterer Norwegian og SAS også om økt reiselyst blant nordmenn. Trenden er klar, etter et svært stille 2021 har reiselysten blant nordmenn økt betraktelig.
Samtidig har flere medier rapportert om forbrukere som opplever store utfordringer som følge av kanselleringer og ufrivillig ombookede flyvninger. Forbrukerrådet har også informert om at de har registret flere henvendelser om det samme. I 2021 lå flyselskap på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Dette var nært knyttet til utfordringer som følge av koronapandemien.
I avisa Nordlys kunne vi 11. april i år lese om to søstre som på en reise fra Trondheim til Tromsø totalt ble omfattet av syv kanselleringer og 13 ombookinger. Flyselskap har gjennom mediene formidlet at de har vansker med å justere tilbudet mot etterspørselen etter gjenåpningen fra koronapandemien. Dette utsetter igjen forbrukere for utfordringer de selv har liten påvirkning over.
Forbrukere som har planlagt en reise og opplever at flyet blir kansellert tidligere enn 14 dager før avreisen, har ingen rettigheter overfor selskapet annet enn å kreve refusjon av billettutgiftene. Dersom de øvrige delene av reisen allerede er bestilt og betalt kan slike kanselleringer medføre store ekstrakostnader. For en familie som har bestilt en ferietur kan kansellering av en flyreise medføre at de i praksis blir tvunget til å kjøpe nye og ofte svært mye dyrere flybilletter kort tid før avreise.
For reiser som bookes om nærmere enn 14 dager gjelder egne regler om standardkompensasjon. EU-domstolen kom i fjor med en avgjørelse som slår fast at en flyreise må ansees som kansellert når den fremskyndes mer enn én time. Selv med regler om standardkompensasjon kan vesentlige endringer og kanselleringer føre til utfordringer for forbrukere, slik som blant annet eksempelet fra Nordlys viste. For mange forbrukere kan det være krevende å måtte forholde seg til kansellerte flyvninger rett før avreise, og ferien kan bli avkortet.
Forbrukere har i dag liten innsikt i hvilke flyselskap som ofte kansellerer eller gjør vesentlige endringer av flyvningene. Dermed blir det vanskelig å styre unna verstingselskaper. Med åpenhet om hvor hyppig et selskap kansellerer eller vesentlig endrer oppsatte avganger, vil forbrukere få mulighet til å velge bort selskap som ofte tyr til kansellereringer.