Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1883 (2021-2022)
Innlevert: 22.04.2022
Sendt: 22.04.2022
Besvart: 03.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Foregår det regnskapsmessig kryssubsidiering mellom Vy Buss og Vys togdrift?

Begrunnelse

Dagsrevyen hadde 21. april 2022 en sak om Vys ekspressbusser som konkurrerer mot toget på flere strekninger i Norge.
Statssekretær Odd Steinar Åfar Viseth uttalte at:

«Så lenge bussvirksomheten deres er lønnsom så tilfører den penger som for eksempel kan brukes til å forbedre togtilbudet, så det syns vi er fornuftig».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vygruppen AS (Vy), som utfører persontransporttjenester med tog i østlandsområdet i henhold til en direktetildelt avtale med Jernbanedirektoratet («Trafikkavtalen»), er underlagt krav i jernbanelovgivningen om å sikre at det ikke forekommer ulovlig kryssubsidiering mellom denne delen av konsernets virksomhet og konsernets kommersielle virksomhet. Den kommersielle virksomheten omfatter blant annet bussvirksomheten, som utføres av Vy Buss AS og Vy Buss AS’ datterselskaper, men også den konkurranseutsatte togvirksomheten som utføres i Vy Tog AS (Trafikkpakke 3).
Vy opplyser at det er etablert et regnskapsmessig skille mellom virksomheten som utføres under Trafikkavtalen og annen kommersiell virksomhet i konsernet. Mellom togvirksomheten og bussvirksomheten er det også etablert et selskapsmessig skille. Regnskapsmessig og selskapsmessig skille er ment å sikre at det kan kontrolleres og etterprøves at det ikke forekommer ulovlig kryssubsidiering. Statens jernbanetilsyn har myndighet til å føre tilsyn med at kravene i jernbanelovgivningen etterleves.
Vy viser til at bussvirksomheten må bære alle egne kostnader og en forholdsmessig andel av konsernets felles funksjoner. Vy viser også til at alle konserninterne transaksjoner mellom Vy og Vy Buss AS gjennomføres i tråd med armlengdeprinsippet og på markedsmessige vilkår. Sistnevnte betyr at Vy Buss AS betaler markedspris ved kjøp av tjenester fra Vy. Vy Buss AS må også regne inn en rimelig fortjenestemargin på sine tjenester og kreve en rimelig avkastning på sine investeringer, f.eks. ved deltakelse i anbud. Vy mener at disse tiltakene samlet sett sikrer at Vy Buss AS’ virksomhet drives på like vilkår som de øvrige kommersielle bussoperatører i det norske markedet.